Form, course-load and method od study: | |
Form of study: | Prednáška / Cvičenie |
Course-load: | Per week: 2 / 2 - Per study period: 26 / 26 (recommended, in hours) |
Method of study: | prezenčná |
Prerequisites a following | |
Žiadne | |
Teachers | |
Lecturer: | |
Instructor: | |
Guarantor: | |
CONDITIONS FOR COMPLETION OF COURSE | |
Podmienky pripustenia ku skúške je: vypracovanie seminárnej práce (správa z iniciačného stretnutia s klientom) podľa vopred určených kritérií a ústna prezentácie práce priebežný písomný test - získanie min 12 bodov (z max 20b) Záverečné hodnotenie: písomná skúška (min 15b) | |
Learning outcomes | |
Absolvovaním predmetu študenti/ky získajú základnú orientáciu v procesoch vývinu psychiky človeka v biodromálnom kontexte a osvoja si poznatky o vývinových zmenách v priebehu detstva, dospievania a dospelosti. Študent/ka je prostredníctvom základnej informačnej bázy pripravený/á na profesionálny kontakt s klientom. |
|
Brief outline of the course | |
Vývinová psychológia ako vedná disciplína a jej aplikačné možnosti. Základné pojmy a ich vymedzenie. Súčasná periodizácia vývinu. Prehľad základných vývinových teórií a modelov. Psychický vývin – hlavné faktory, formy a mechanizmy vývinu - prenatálne obdobie, jeho charakteristiky a význam pre ďalší vývin. Prehľad hlavných vývinových zmien v detstve a dospievaní (hlavné vývinové úlohy, zmeny v telesnom a motorickom vývine, kognitívnych procesoch, emotivite, socializácii) v jednotlivých obdobiach (od novorodeneckého po dospievanie). Špecifické otázky vývinovej psychológie: vplyv zvierat na vývin, význam rodiny v priebehu detstva. Obdobie dospelosti – kategorizácia dospelosti, charakteristika hlavných vývinových úloh a spôsob plnenia rolí v jednotlivých etapách. Krízové situácie a vývinové prechody. |
|
Course syllabus | |
1. Vývinová psychológia ako vedná disciplína a jej aplikačné možnosti. Základné pojmy a ich vymedzenie. Súčasná periodizácia vývinu. 2. Prehľad základných vývinových teórií a modelov. 3. Psychický vývin – hlavné faktory, formy a mechanizmy vývinu. Prenatálne obdobie, jeho charakteristiky a význam pre ďalší vývin. 4. Prenatálne obdobie a pôrod 5. Prehľad hlavných vývinových zmien v období raného detstva (dojča a batoľa) 6. Prehľad hlavných vývinových zmien v období predškolského a mladšieho školského veku 7. Prehľad hlavných vývinových zmien v období dospievania 8. Špecifické otázky vývinovej psychológie - vplyv zvierat na vývin dieťaťa. 9. Význam rodiny v priebehu detstva. 10. Kríza v rodine, rozvod a dieťa 11. Obdobie dospelosti – súčasná kategorizácia dospelosti a staroby. Špecifiká vstupu do dospelosti. 12. Charakteristika hlavných vývinových úloh a spôsob plnenia rolí v jednotlivých etapách. 13. Krízové situácie a vývinové prechody. |
|
Recommended literature | |
Prednášky v aktuálnom AR. Langmeier, J., Krejčířová, D.:Vývojová psychologie 2.aktualizované vydanie. Praha, Grada, 2006. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. a II Praha: Portál, 2005. Říčan, P.: Cesta životem. Prha, Portál, 2004 Macek, P.: Adolescence. Praha, Portál. 2.upravené vydanie 2003 Hrdlička M. a kol.: Krize středního věku. Praha, Portál 2006. Farková, M.: Dospělost a její variabilita. Praha, Grada, 2009. |
|
Conditions for completion of course | |
Priebežné hodnotenie: Vypracovanie seminárnej práce podľa vopred určených kritérií Priebežný písomný test - min 12b (z max 20). Podmienky na absolvovanie predmetu: Podmienky pripustenia ku skúške je: vypracovanie seminárnej práce (správa z iniciačného stretnutia s klientom) podľa vopred určených kritérií a ústna prezentácie práce priebežný písomný test - získanie min 12 bodov (z max 20b) Záverečné hodnotenie: písomná skúška (min 15b) Záverečné hodnotenie: Záverečné hodnotenie: písomná skúška (15 otázok, maximu 30 bodov), úrovne hodnotenia: A 30-27b, B 26 -24b, C 23 – 21b, D 20 – 18b, E 17 – 15b, FX menej ako 14 bodov.
| |
LANGUAGE, WHICH KNOWLEDGE IS NEEDED TO PASS THE COURSE | |
slovak |
Evaluation of the course | |||||
Total number of evaluated students: 173 | |||||
A | B | C | D | E | FX |
12.72 | 38.73 | 30.64 | 12.72 | 5.2 | 0.0 |
Date of last modification: 18.11.2022 | |||||
Approved by: Tutot Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD. |