Základy gerontopsychológie

Study programme: man-animal relationship and its use in canistherapy and hipotherapy external form of study
Teaching language:   slovak
Subject code: PEU/ZGeron CANHIPef/15    Short: ZGeron CANHIPef
  •  Credits: 6
  •  Completion method: Zápočet a skúška
  •   Lectures: 2 / Practice: 2
  •   Semester: winter semester
The study program is taught in Slovak language, therefore some parts of the information subject information letter are only available in this language.
Form, course-load and method od study:
Form of study: Prednáška / Cvičenie
Course-load: Per week: 2 / 2   -   Per study period: 26 / 26 (recommended, in hours)
Method of study: prezenčná
 
Prerequisites a following
Žiadne
 
Teachers
Lecturer:
Instructor:
Guarantor:
CONDITIONS FOR COMPLETION OF COURSE
Podmienky pripustenia ku skúške je:
vypracovanie seminárnej práce (správa z iniciačného stretnutia s klientom) podľa vopred určených kritérií a ústna prezentácie práce
priebežný písomný test - získanie min 12 bodov (z max 20b)
Záverečné hodnotenie: písomná skúška (min 15b)
Learning outcomes
Absolvovaním predmetu študent/ka porozumie psychologickým aspektom starnutia, je schopný/á identifikovať možné adaptačné a integračné krízy v priebehu tretieho veku. Študent/ka je pripravený/á prostredníctvom základnej informačnej bázy na profesionálny kontakt s klientom-seniorom.
Brief outline of the course
Starnutie ako proces.
Prehľad klasických aj aktuálnych teórií starnutia (s dôrazom na kvalitatívne vývinové teórie starnutia v porovnaní s deficitnými).
Vymedzenie aktívneho starnutia.
Psychická odolnosť v období starnutia. Možnosti kompenzácie a optimalizácie.
Kvalita života a subjektívna pohoda v období starnutia a jej faktory.
Prehľad vývinových zmien v priebehu starnutia a staroby (telesné, kognitívne zmeny, zmeny osobnosti, emocionality a možné zmeny sociálneho rolí, správania a komunikácie).
Adaptačné ťažkosti v období starnutia:
- stratégie vyrovnávania sa so starnutím.
- odchod do dôchodku – psychologické aspekty (analýza ziskov a strát).
- adaptácia na zmeny v rodinnom systéme (možné dôvody zvýšenej záťaže manželského vzťahu)
Problematika osamelosti.
Prirodzené verzus inštitucionálne prostredie. Integračné ťažkosti.
Špecifické otázky gerontopsychológie: vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniorov, význam zmyslu života v období starnutia, selfmanagment u starších ľudí.
Otázky thanatológie:
- postoje k smrti, spracovani straty. Trúchlenie a smútok ako reakcie na stratu, prejavy a štádia smútku, funkčné a dysfunkčné formy smútenia, význam rituálov.
- smrť a starostlivosť o umierajúcich
Zhrnutie poznatkov o vývine z celoživotnej perspektívy.
Course syllabus
1. Starnutie ako proces. Prehľad klasických aj aktuálnych teórií starnutia (s dôrazom na kvalitatívne vývinové teórie starnutia v porovnaní s deficitnými).
2. Vymedzenie aktívneho starnutia. Tvorivé a pozitívne stratégie života starých ľudí.
3. Psychická odolnosť v období starnutia. Možnosti kompenzácie a optimalizácie.
4. Kvalita života a subjektívna pohoda v období starnutia a jej faktory.
5. Prehľad vývinových zmien v priebehu starnutia a staroby (telesné, kognitivne zmeny, zmeny osobnosti, emocionality a možné zmeny sociálneho rolí, správania a komunikácie).
6. Porovnanie tzv. tretieho a štvrtého veku v jednotlivých oblastiach zmien súvisiacich so starnutím.
7. Adaptačné ťažkosti v období starnutia: stratégie vyrovnávania sa so starnutím.
8. Adaptačné ťažkosti v období starnutia - odchod do dôchodku – psychologické aspekty (analýza ziskov a strát).
9. Osobnosť starnúceho človeka - adaptácia na zmeny v rodinnom systéme (možné dôvody zvýšenej záťaže manželského vzťahu)
10. Problematika osamelosti.
11. Prirodzené verzus inštitucionálne prostredie. Integračné ťažkosti.
12.Špecifické otázky gerontopsychológie - vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniorov, význam zmyslu života v období starnutia, selfmanagment u starších ľudí
13. Otázky thanatológie - postoje k smrti a reakcie na stratu, smútenie, prejavy a štádia smútku, funkčné a dysfunkčné formy smútenia. Smrť a starostlivosť o umierajúcich, zvládanie finálneho štádia vývinu.
Recommended literature
Prednášky v aktuálnom AR
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie II. Portál Praha 2005 a staršie vydania.
Gruss, P.(ed): Perspektivy stárnutí. Praha, Portál.2009.
Hoskovcová, S. Psychosociální intervence. Karolinum, 2009.
Haškovcová, H.: Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. Praha, Galén 2000.
Kubíčková, N.: Zármutek a pomoc pozůstalým. Praha, ISV 2001.
Šolcová, I. 2009. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada ublishing, 2009.
Conditions for completion of course
Priebežné hodnotenie:
Vypracovanie seminárnej práce podľa vopred určených kritérií - min 10 (z max 20b)
Priebežný písomný test - min 12b (z max 20b)
Min počet po bodov za semester: 22
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Podmienky pripustenia ku skúške je:
vypracovanie seminárnej práce (správa z iniciačného stretnutia s klientom) podľa vopred určených kritérií a ústna prezentácie práce
priebežný písomný test - získanie min 12 bodov (z max 20b)
Záverečné hodnotenie: písomná skúška (min 15b)
Záverečné hodnotenie:
Záverečné hodnotenie: písomná skúška (15 otázok, maximu 30 bodov, úrovne hodnotenia: A 30-27b, B 26 -24b, C 23 – 21b, D 20 – 18b, E 17 – 15b, FX menej ako 14 bodov.
LANGUAGE, WHICH KNOWLEDGE IS NEEDED TO PASS THE COURSE
  slovak   
 
Evaluation of the course
Total number of evaluated students: 167
ABCDEFX
31.1440.1220.365.992.40.0
 
Date of last modification: 18.11.2022
Approved by: Tutot Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD.
Skip to content