Form, course-load and method od study: | |
Form of study: | |
Course-load: | Per week: - Per study period: (recommended, in hours) |
Method of study: | |
Prerequisites a following | |
Žiadne | |
Teachers | |
Guarantor: | |
CONTENTS OF THE STATE EXAM | |
A-01 Behaviorálna terapia problémového správania psov, princípy a metódy. A-02 Strach a fóbia u psov, definícia, manifestácia, terapia A-03 Anxieta a separačná anxieta u psov, definícia, typické behaviorálne prejavy, terapia. A-04 Stereotypné správanie u psov, etiológia, terapia, prognóza A-05 Agresivita psov, základný koncept, rizikové faktory, kategórie agresivity. A-06 Poruchy eliminačného správania u psov príčiny, terapia, prevencia. A-07 Poruchy digestívneho správania u psov príčiny, terapia, prevencia. A-08 Poruchy sexuálneho a materského správania u psov príčiny, terapia, prevencia. A-09 Kognitívna dysfunkcia u psov a poruchy správania s tým spojené. A-10 Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: počiatky liečebného využívania interakcií so zvieratami (prvé snahy o využívanie interakcií so zvieratami k liečebným účelom v staroveku a stredoveku, zmeny v postojoch k zvieratám v novoveku a útlm záujmu o humánno-animálne vzťahy na začiatku 20. storočia). Intervencie s asistenciou psov v 20. a 21. storočí v medzinárodných kontextoch (významné osobnosti a organizácie, výskum). A-11 Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: intervencie s asistenciou psov a proces profesionalizácie na Slovensku. A-12 Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória pripútania a koncept sociálnej opory (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). A-13 Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória sociálneho kapitálu a ekologická perspektíva v sociálnej práci (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). A-14 Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: bio-psycho-socio-spirituálny model zdravia a hypotéza biofílie (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). A-15 Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov: etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie, etické kódexy slovenskej pomáhajúcej praxe ako inšpirácia pre intervencie s asistenciou psov. Etické zásady intervencií s asistenciou psov. Právne predpisy v oblasti intervencií s asistenciou psov. Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a jej špecifiká v oblasti intervencií s asistenciou psov. A-16 Welfare psa v kontexte intervencií s asistenciou psov (intervencie s asistenciou psov a stres psa; welfare psa a metodika jeho zisťovania; výber psa vhodného pre intervencie z hľadiska jeho welfare a efektivita humánno-animálneho tímu v týchto kontextoch; odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity). A-17 Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: príprava psa pre intervencie (vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť; procesy socializácie, habituácie a senzitizácie v príprave pre intervencie; meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie; vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov; koncipovanie plánov výchovy a výcviku v kontexte jeho ontogenetických špecifík; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). A-18 Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa pre intervencie (kritériá, testovanie, monitoring; testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca; stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku; základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia v kontexte intervencií s asistenciou psov; kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). A-19 Terminológia v oblasti intervencií s asistenciou psov. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia a pojmoslovie využívané v národných a medzinárodných kontextoch. A-20 Evolúcia a domestikácia psa, rozdiely v správaní medzi vlkom a psom. A-21 Komunikácia a senzorická percepcia psa. A-22 Sociokognitívne schopnosti psov, inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa. A-23 Ontogenéza psa - vývojové fázy, socializácia a habituácia. A-24 Temperament a osobnosť psa, metódy zisťovania. A-25 Etogram psa - agonistické správanie. A-26 Protozoárne choroby tenkého čreva psov (giardióza a izosporóza). A-27 Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia psov (kliešťové encefalitídy, boreliózy, tularémia, leishmanióza, babezióza, dirofilarióza). A-28 Najdôležitejšie infekčné a parazitárne choroby prenosné zo psov na človeka. Preventívne a zdolávacie opatrenia v chovoch psov vo vzťahu k zoonózam. A-29 Infekčné choroby postihujúce nervový systém psov. A-30 Viachostiteľské kokcidiózy psov – charakteristika, rozdelenie (sarkocystóza, toxoplazmóza). A-31 Pásomnice psov – najvýznamnejšie druhy. Echinokokóza a alveokokóza psov a psovitých šeliem, etiológia, epizootológia epidemiológia. Cystická echinokokóza a alveolárna echinokokóza. A-32 Toxokaróza a toxaskarióza, etiológia, vývinový cyklus, klinické príznaky, prevencia. Larva migrans visceralis a larva migrans ocularis. A-33 Choroby tráviaceho systému psov, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). A-34 Infekčné a parazitárne ochorenia kože psov, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. A-35 Bioklimatológia koní a psov. A-36 Základné požiadavky na umiestnenie a držanie psov v domácnostiach a v útulku. A-37 Asanačné opatrenia v chove psov. A-38 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: humánno-animálny tím pre intervencie s asistenciou psov. Príprava a posúdenie vhodnosti pre intervencie. A-39 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: posúdenie podmienok pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov: analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia pre poskytovanie intervencií, proces a výsledok posúdenia, matica environmentálnej dynamiky. A-40 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: personálne, procedurálne a organizačné elementy realizácie intervencií s asistenciou psov v organizácii. Spolupráca humánno-animálneho tímu s ďalšími odborníkmi. A-41 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: formulácia cieľov, výber adekvátnej metodiky a evaluácia intervencií s asistenciou psov. A-42 Využitie intervencií s asistenciou psov v psycho/socioterapii (terapeutický vzťah a účinné terapeutické faktory; dynamizácia terapeutického prostredia prítomnosťou zvierat; metodika realizácie; využívanie pomôcok). A-43 Využitie intervencií s asistenciou psov vo fyzioterapii (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok, polohovanie, kombinované činnosti – dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia a ich prvky v intervenciách s asistenciou psov). A-44 Využitie intervencií s asistenciou psov vo vzdelávaní (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok). B-01 Behaviorálna terapia problémového správania koní, princípy a metódy. B-02 Separačná anxieta u koní – definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. B-03 Agresivita u koní – druhy, príčiny, význam, prejavy, prevencia, možnosti riešenia. B-04 Stereotypné správanie koní – klkanie – druhy, definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. B-05 Stereotypné správanie koní – headshaking - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. B-06 Stereotypné správanie koní – hodinárčenie a chodenie v boxe - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. B-07 Stereotypné správanie koní – nadmerné olizovanie, hranie sa s jazykom, žutie dreva a podstielky - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. B-08 Poruchy sexuálneho a materského správania koní- druhy, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. B-09 Abnormálne digestívne správanie koní. B-10 Problémové správanie pri pracovnom využití koní - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. B-11 Evolúcia a domestikácia koňa jej vplyv na správanie domestikovaných koní, význam pre človeka. B-12 Komunikácia a senzorická percepcia koňa. B-13 Ontogenéza koňa - gravidita, pôrod, ranná ontogenéza správania, odstav, typy dospelosti, socializácia a habituácia. B-14 Sociokognitívne schopnosti koní - inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa, testy. B-15 Sociálne správanie kopytníkov - typy skupín a ich zloženie, hierarchia, význam pre prax. B-16 Faktory vplývajúce na temperament koňa, hodnotenie temperamentu koňa - cieľ, typy testov, ich výhody, nevýhody. B-17 Etogram - agonistické správanie kopytníkov. B-18 Výber koňa pre hipoterapiu. B-19 Príprava mladého koňa pre hipoterapiu, základný výcvik. B-20 Špeciálny výcvik, výstroj hipoterapeutického koňa. B-21 Starostlivosť o hipoterapeutického koňa. B-22 Biomechanika pohybu koňa a jazdca. B-23 Liečba koňom v histórii človeka, terminológia hipoterapie. B-24 Indikácie a kontraindikácie hipoterapie. B-25 Pôsobenie hiporehabilitácie. B-26 Korektný sed a výkony v hiporehabilitácii. B-27 Hiporehabilitácia pri periférnych poruchách pohybového systému a DMO. B-28 Praktický prínos hiporehabilitácie - sebauvedomovanie. B-29 Návody na terapeutické plány, najčastejšie chyby hipoterapie. B-30 Športové jazdenie postihnutých. B-31 Pôsobenie pedagogicko-psychologického jazdenia. B-32 Indikácie pedagogicko-psychologického jazdenia. B-33 Pedagogicko-psychologické jazdenie, všeobecná časť. B-34 Hipoterapia v psychiatrii. B-35 Praktické vykonávanie hipoterapie. B-36 Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia koní. B-37 Viachostiteľské kokcidiózy koní – charakteristika, rozdelenie. B-38 Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). B-39 Ochorenia kože koní, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. B-40 Nervové infekcie koní. B-41 Infekcie reprodukčného systému u koní. B-42 Choroby dýchacieho systému koní. B-43 Najdôležitejšie zoonózy koní, preventívne opatrenia. B-44 Ustajňovacie systémy v chove koní. B-45 Asanačné opatrenia v chove koní. B-46 Hygienické aspekty úpravy exkrementov zvierat (psov a koní). C-01 Definícia a charakteristika fyzioterapie. Hlavné úlohy fyzioterapie. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii. C-02 Základné prostriedky fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, klimatoterapia, hydroterapia. C-03 Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo. C-04 Činnosť svalov. Svalová kontrakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov. C-05 Skolióza, chybné držanie tela. Definícia, patogenéza, rozdelenie, základy hodnotenia, možnosti fyzioterapie a hipoterapie. C-06 Najčastejšie poškodenia nervového systému u detí. Detská mozgová obrna. hiporehabilitácia. C-07 Najčastejšie neurologické ochorenia u dospelých. Cievna mozgová príhoda, sclerosis multiplex. Základy fyzioterapie. Možnosti hipoterapie. C-08 Starnutie človeka, rozdelenie ľudského veku, zmeny orgánových systémov vo vyššom veku. Možnosti a limitácie. Kvalita života. Canisterapia a hipoterapia. C-09 Koncepcia normality (základné vymedzenie, kritéria normality, kritéria abnormality). Prehľad klinických metódy v psychológii (pozorovanie, rozhovor) ich výhody a nevýhody. Možnosti využitia korelátov týchto metód v animoterapeutickej praxi. C-10 Psychogénna etiológia psychických porúch – vymedzenie; konflikt, frustrácia, deprivácia a trauma ako psychogénne etiologické premenné. C-11 Úzkosť a jej prejavy – charakteristika úzkosti na základe zážitkovej, poznávacej, motivačnej, expresívnej a neurovegetatívnej zložky. Prejavy a znaky úzkosti u klienta pri hipoterapii alebo canisterapii. C-12 Stres a všeobecný adaptačný syndróm – základná definícia, popis modelu zvládania stresu, copingové stratégie. C-13 Depresia - symptómy depresívnej epizódy, všeobecné zásady animoterapeutickej práce s depresívnym klientom. C-14 Psychoterapia - indikácie a kontraindikácie psychoterapie. Podobnosti a odlišnosti pri indikáciách a kontraindikáciách animoterapie. C-15 Sociálne poznávanie - determinanty formovania dojmu, chyby osobného vnímania. Stereotypy, predsudky a diskriminácia. C-16 Sociálna komunikácia. Konflikty. Chápanie komunikácie v sociálnej psychológii. Druhy sociálnej komunikácie. Neverbálna a verbálna komunikácia (špecifičnosť a druhy). Vymedzenie pojmu konflikt. Druhy konfliktov. Riešenie konfliktu. C-17 Postoje a ich zmena - povaha a vnútorná štruktúra postojov. Vzťahy postoj-správanie. Persuázia. Zdroj informácie, obsah informácie, informačný kanál, faktory prijímateľa informácie. C-18 Malé sociálne skupiny a skupinové vplyvy - vymedzenie a typy malých sociálnych skupín. Skupinová štruktúra a kompozícia skupiny. Vývoj skupiny. Socializácia jedinca v skupine. Sociálna facilitácia. Sociálne zaháľanie. C-19 Agresívne a prosociálne správanie - vymedzenie pojmov. Typy a teórie agresie. Situačné, biologické, osobné faktory agresie. Prečo, kedy a komu pomáhame. C-20 Definícia pojmu starnutie, popis hlavných faktorov a podmienok aktívneho starnutia, prehľad hlavných telesných a psychických zmien v priebehu starnutia. C-21 Porovnajte prirodzené a inštitucionálne prostredie seniorov, definujte v čom spočívajú ich integračné ťažkosti a popíšte možnosti ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. C-22 Adaptačné ťažkostí u seniorov (problémy adaptácie na starnutie) a možnosti priaznivého ovplyvnenia a efektívneho zvládania záťažových situácií seniormi. C-23 Význam rodiny a vplyv rodinných vzťahov pre seniora. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. C-24 Kvalita života seniorov - otázky osamelosti, zmyslu života, subjektívnej spokojnosti a možnosti priaznivého ovplyvnenia. Zásady efektívnej komunikácie pri práci so seniormi. C-25 Intervencie s asistenciou zvierat v gerontopsychológii - základné zásady využitia vzťahu človek-zviera u seniorov, vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniora, výhody a podmienky uplatnenia intervencií s asistenciou zvierat. C-26 Základná terminológia pedagogiky (kategórie a pojmy). Vymedzenie významu pedagogiky (jej prínos pre klienta) v rámci canisterapie a hipoterapie. C-27 Klienti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami – zdravotne znevýhodnení (fyzicky, psychicky) – charakteristika jednotlivých postihnutí a syndrómov, práca s týmto typom klientov. C-28 Diagnostikovanie a autodiagnostikovanie v práci terapeuta – charakteristika a funkcie. C-29 Alternatívne koncepcie v edukácii (Montessori, Waldorf). C-30 Základné psychologické smery - Funkcionalistická psychológia, Behaviorizmus (teória Charlesa Darwina a jeho vplyv na psychológiu, základná charakteristika funkcionalistickej a behaviorálnej psychológie, predmet a ciele skúmania, predstavitelia). C-31 Základné psychologické smery - Gestalt psychológia, Psychonalýza, Humanistická psychológia - základná charakteristika, predmet a ciele skúmania, predstavitelia. C-32 Pociťovanie, vnímanie, pozornosť – podnetové prahy, druhy pocitov, organizácia vnemového poľa, rozpoznávanie objektov, vnímanie vzdialenosti, pohybu a času, druhy a vlastnosti pozornosti, poruchy a diagnostika pozornosti. C-33 Pamäť a učenie – fázy pamäti, teórie zabúdania, druhy pamäti, poruchy pamäti, základné druhy učenie, klasické a operantné podmieňovanie. C-34 Myslenie, jazyk a reč – druhy myslenia, myšlienkové operácie, vlastnosti jazyka, vzťah medzi rečou, jazykom a myslením. C-35 Emócie a motivácia – základná charakteristika, funkcia a zložky emócií, teórie emócií, 4 okruhy ľudských motívov, teórie motivácie, teórie potrieb (Freud, Murray, Maslow). C-36 Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu detstva. C-37 Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu dospievania. C-38 Hlavné vývinové úlohy priebehu jednotlivých období dospelosti (vrátane možných kríz v obdobiach prechodu). C-39 Vysvetlite priebeh a podmienky vytvárania vzťahovej väzby a jej význam. Aplikujte podstatu tohto vzťahu pri vysvetlení vzťahu medzi jedincom a zvieraťom počas života. C-40 Popíšte sociálno-emocionálny vývin dieťaťa a vysvetlite význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. C-41 Vysvetlite význam rodiny a rodinných vzťahov vo vývine. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine s negatívnym dopadom na vývin dieťaťa a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. | |
Brief outline of the course | |
Behaviorálna terapia problémového správania psov, princípy a metódy. Strach a fóbia u psov, definícia, manifestácia, terapia Anxieta a separačná anxieta u psov, definícia, typické behaviorálne prejavy, terapia. Stereotypné správanie u psov, etiológia, terapia, prognóza Agresivita psov, základný koncept, rizikové faktory, kategórie agresivity. Poruchy eliminačného správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Poruchy digestívneho správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Poruchy sexuálneho a materského správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Kognitívna dysfunkcia u psov a poruchy správania s tým spojené. Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: počiatky liečebného využívania interakcií so zvieratami (prvé snahy o využívanie interakcií so zvieratami k liečebným účelom v staroveku a stredoveku, zmeny v postojoch k zvieratám v novoveku a útlm záujmu o humánno-animálne vzťahy na začiatku 20. storočia). Intervencie s asistenciou psov v 20. a 21. storočí v medzinárodných kontextoch (významné osobnosti a organizácie, výskum). Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: intervencie s asistenciou psov a proces profesionalizácie na Slovensku. Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória pripútania a koncept sociálnej opory (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória sociálneho kapitálu a ekologická perspektíva v sociálnej práci (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: bio-psycho-socio-spirituálny model zdravia a hypotéza biofílie (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov: etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie, etické kódexy slovenskej pomáhajúcej praxe ako inšpirácia pre intervencie s asistenciou psov. Etické zásady intervencií s asistenciou psov. Právne predpisy v oblasti intervencií s asistenciou psov. Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a jej špecifiká v oblasti intervencií s asistenciou psov. Welfare psa v kontexte intervencií s asistenciou psov (intervencie s asistenciou psov a stres psa; welfare psa a metodika jeho zisťovania; výber psa vhodného pre intervencie z hľadiska jeho welfare a efektivita humánno-animálneho tímu v týchto kontextoch; odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity). Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: príprava psa pre intervencie (vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť; procesy socializácie, habituácie a senzitizácie v príprave pre intervencie; meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie; vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov; koncipovanie plánov výchovy a výcviku v kontexte jeho ontogenetických špecifík; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa pre intervencie (kritériá, testovanie, monitoring; testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca; stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku; základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia v kontexte intervencií s asistenciou psov; kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). Terminológia v oblasti intervencií s asistenciou psov. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia a pojmoslovie využívané v národných a medzinárodných kontextoch. Evolúcia a domestikácia psa, rozdiely v správaní medzi vlkom a psom. Komunikácia a senzorická percepcia psa. Sociokognitívne schopnosti psov, inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa. Ontogenéza psa - vývojové fázy, socializácia a habituácia. Temperament a osobnosť psa, metódy zisťovania. Etogram psa - agonistické správanie. Protozoárne choroby tenkého čreva psov (giardióza a izosporóza). Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia psov (kliešťové encefalitídy, boreliózy, tularémia, leishmanióza, babezióza, dirofilarióza). Najdôležitejšie infekčné a parazitárne choroby prenosné zo psov na človeka. Preventívne a zdolávacie opatrenia v chovoch psov vo vzťahu k zoonózam. Infekčné choroby postihujúce nervový systém psov. Viachostiteľské kokcidiózy psov – charakteristika, rozdelenie (sarkocystóza, toxoplazmóza). Pásomnice psov – najvýznamnejšie druhy. Echinokokóza a alveokokóza psov a psovitých šeliem, etiológia, epizootológia epidemiológia. Cystická echinokokóza a alveolárna echinokokóza. Toxokaróza a toxaskarióza, etiológia, vývinový cyklus, klinické príznaky, prevencia. Larva migrans visceralis a larva migrans ocularis. Choroby tráviaceho systému psov, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Infekčné a parazitárne ochorenia kože psov, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. Definícia, predmet, právna úprava a ištitucionalizácia služobnej kynológie ako samostatnej vednej disciplíny. Miesto a využitie služobnej kynológie v praktickej činnosti štátnych, obecných a súkromných bezpečnostných subjektov. Kriminalistické skúmanie a kriminalistická identifikácia ľudských pachových stôp metódou pachových konzerv. Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov v operatívno-pátracej činnosti v pátraní po hľadaných a nezvestných osobách, pri detekcii drog, výbušnín, zbraní, mŕtvol, akcelerátorov horenia, tabaku a bankoviek. Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov vo verejno-poriadkovej činnosti v hliadkovej službe, v prevencii, v bezpečnostných prehliadkach, v zabezpečení verejného poriadku, ochrane štátnej hranice a výkone strážnej služby. Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov v trestno-procesnej činnosti. Využitie služobných psov v boji proti zločinu, pri odhaľovaní kriminality a zisťovaní jej páchateľov. Interpretácia výsledkov činnosti služobných psov v trestnom konaní. Teória metodológie výcviku služobných psov. Výkon služobnej kynológie v záchranárskej činnosti psov, v sutinách, pri plošnom vyhľadávaní a vo vyhľadávaní v lavíne. Metóda mantrailingu a jej využitie v policajnej praxi. Výkon služobnej kynológie v boji proti terorizmu a extrémizmu. Bioklimatológia koní a psov. Základné požiadavky na umiestnenie a držanie psov v domácnostiach a v útulku. Asanačné opatrenia v chove psov. Dezinfekčné postupy v chove psov. Hygiena vody a požiadavky na napájanie zvierat. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: humánno-animálny tím pre intervencie s asistenciou psov. Príprava a posúdenie vhodnosti pre intervencie. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: posúdenie podmienok pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov: analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia pre poskytovanie intervencií, proces a výsledok posúdenia, matica environmentálnej dynamiky. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: personálne, procedurálne a organizačné elementy realizácie intervencií s asistenciou psov v organizácii. Spolupráca humánno-animálneho tímu s ďalšími odborníkmi. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: formulácia cieľov, výber adekvátnej metodiky a evaluácia intervencií s asistenciou psov. Využitie intervencií s asistenciou psov v psycho/socioterapii (terapeutický vzťah a účinné terapeutické faktory; dynamizácia terapeutického prostredia prítomnosťou zvierat; metodika realizácie; využívanie pomôcok). Využitie intervencií s asistenciou psov vo fyzioterapii (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok, polohovanie, kombinované činnosti – dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia a ich prvky v intervenciách s asistenciou psov). Využitie intervencií s asistenciou psov vo vzdelávaní (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok). Behaviorálna terapia problémového správania koní, princípy a metódy. Separačná anxieta u koní – definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Agresivita u koní – druhy, príčiny, význam, prejavy, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – klkanie – druhy, definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – headshaking - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – hodinárčenie a chodenie v boxe - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – nadmerné olizovanie, hranie sa s jazykom, žutie dreva a podstielky - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Poruchy sexuálneho a materského správania koní- druhy, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Abnormálne digestívne správanie koní. Problémové správanie pri pracovnom využití koní - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Evolúcia a domestikácia koňa jej vplyv na správanie domestikovaných koní, význam pre človeka. Komunikácia a senzorická percepcia koňa. Ontogenéza koňa - gravidita, pôrod, ranná ontogenéza správania, odstav, typy dospelosti, socializácia a habituácia. Sociokognitívne schopnosti koní - inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa, testy. Sociálne správanie kopytníkov - typy skupín a ich zloženie, hierarchia, význam pre prax. Faktory vplývajúce na temperament koňa, hodnotenie temperamentu koňa - cieľ, typy testov, ich výhody, nevýhody. Etogram - agonistické správanie kopytníkov. Výber koňa pre hipoterapiu. Príprava mladého koňa pre hipoterapiu, základný výcvik. Špeciálny výcvik, výstroj hipoterapeutického koňa. Starostlivosť o hipoterapeutického koňa. Biomechanika pohybu koňa a jazdca. Liečba koňom v histórii človeka, terminológia hipoterapie. Indikácie a kontraindikácie hipoterapie. Pôsobenie hiporehabilitácie. Korektný sed a výkony v hiporehabilitácii. Hiporehabilitácia pri periférnych poruchách pohybového systému a DMO. Praktický prínos hiporehabilitácie - sebauvedomovanie. Návody na terapeutické plány, najčastejšie chyby hipoterapie. Športové jazdenie postihnutých. Pôsobenie pedagogicko-psychologického jazdenia. Indikácie pedagogicko-psychologického jazdenia. Pedagogicko-psychologické jazdenie, všeobecná časť. Hipoterapia v psychiatrii. Praktické vykonávanie hipoterapie. Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia koní. Viachostiteľské kokcidiózy koní – charakteristika, rozdelenie. Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Ochorenia kože koní, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. Nervové infekcie koní. Infekcie reprodukčného systému u koní. Choroby dýchacieho systému koní. Najdôležitejšie zoonózy koní, preventívne opatrenia. Ustajňovacie systémy v chove koní. Asanačné opatrenia v chove koní. Dezinfekčné postupy v chove koní. Hygienické aspekty úpravy exkrementov zvierat (psov a koní). Definícia a charakteristika fyzioterapie. Hlavné úlohy fyzioterapie. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii. Základné prostriedky fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, klimatoterapia, hydroterapia. Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo. Činnosť svalov. Svalová kontrakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov. Skolióza, chybné držanie tela. Definícia, patogenéza, rozdelenie, základy hodnotenia, možnosti fyzioterapie a hipoterapie. Najčastejšie poškodenia nervového systému u detí. Detská mozgová obrna. hiporehabilitácia. Najčastejšie neurologické ochorenia u dospelých. Cievna mozgová príhoda, sclerosis multiplex. Základy fyzioterapie. Možnosti hipoterapie. Starnutie človeka, rozdelenie ľudského veku, zmeny orgánových systémov vo vyššom veku. Možnosti a limitácie. Kvalita života. Canisterapia a hipoterapia. Normalita osobnosti, základné pojmy psychopatológie. Postraumatická stresová porucha (PTSP). Depresia v individuálnom i spoločenskom kontexte. Úzkosť a jej prejavy. Poruchy príjmu potravy. Spoločenské mýty o samovraždách, prevencia suicidality. Postoje, ich charakteristika a štruktúra. Formy utvárania a zmien postojov. Postoje človeka ku zvieraťu. Možnosti využitia poznatkov o postojoch vo vzťahu človek zviera. Sociálno – patologické javy (agresia, nezamestnanosť, závislosť – látková a nelátková, šikanovanie, domáce násilie a pod.) a jeho možné intervencie vo vzťahu človek – zviera. Sociálna psychológia duševne chorých. Sociálne, psychologické, somatické príčiny vzniku duševných chorôb. Delenie duševných chorôb. Normalita a abnormalita. Možnosti využitia canisterapie a hipoterapie v práci s duševne chorými. Definícia termínu starnutie, prehľad psychologických teórií starnutia a hlavné faktory a podmienky aktívneho starnutia. Hlavné telesné zmeny v priebehu starnutia a možnosti kompenzácie a optimalizácie dopadu týchto zmien u seniorov. Hlavné psychické zmeny v priebehu starnutia a možnosti kompenzácie a optimalizácie dopadu týchto zmien u seniorov. Význam rodiny a vplyv rodinných vzťahov pre seniora. Hlavné zdroje ťažkostí v rodine a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. Kvalita života seniorov (otázky osamelosti, zmyslu života, subjektívnej spokojnosti) v období starnutia a možnosti priaznivého ovplyvnenia. Komunikácia a práca so seniormi. Thanatológia - psychologické dimenzie smrti a umierania (potreby umierajúcich), postoje seniorov k smrti, porovnanie funkčných a disfunkčných foriem trúchlenia a možnosti ovplyvnenia s uplatnením vzťahu človek-zviera. Animoterapia v gerontopsychológii - zásady využitia vzťahu človek-zviera u seniorov, vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniora, výhody a podmienky uplatnenia animoterapie. ADHD - základné prejavy a poruchy správania. Alternatívna pedagogika - Waldorfská škola. Edukácia postihnutých - Autizmus. Základné metódy psychológie - klasifikácia, opis (testy, dotazníky, experiment, pozorovanie, rozhovor). Pociťovanie a vnímanie - podnetové prahy, vnímanie hĺbky, času, procesy zhora-dole a naopak. Pamäť - pamäťové procesy, druhy pamäte podľa rôznych kritérií, amnézia. Myslenie, usudzovanie - myšlienkové operácie, pojmy. Emócie - charakteristika, zložky, druhy. Emocionálna inteligencia. Motivácia - druhy motívov, teórie (Freud, Murray, Maslow). Osobnosť - prístupy k osobnosti, zložky a ich opis (charakter, temperament, schopnosti), základné typológie. Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu detstva. Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu dospievania. Hlavné vývinové úlohy priebehu jednotlivých období dospelosti (vrátane možných kríz v obdobiach prechodu). Priebeh a podmienky vytvárania vzťahovej väzby a jej význam. Podstata tohto vzťahu pri vysvetlení vzťahu medzi jedincom a zvieraťom počas života. Emocionálny vývin a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. Vývin socializácie a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. Vývin osobnosti v priebehu detstva a dospievania a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. Význam rodiny a rodinných vzťahov vo vývine. Zdroje ťažkostí v rodine s negatívnym dopadom na vývin dieťaťa a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. Vrodené správanie - etologická koncepcia inštinktu, výskum vrodeného správania Motivácia správania zvierat. Modifikácia správania skúsenosťami - typy učenia, limity učenia. Etologická koncepcia stresových reakcií, základné druhy stresov zvierat. Etologická interpretácia stavu welfare. Etológia a domestikácia, štádia domestikačného procesu, behaviorálne charakteristiky domestikovaných zvierat. |
|
Course syllabus | |
Behaviorálna terapia problémového správania psov, princípy a metódy. Strach a fóbia u psov, definícia, manifestácia, terapia Anxieta a separačná anxieta u psov, definícia, typické behaviorálne prejavy, terapia. Stereotypné správanie u psov, etiológia, terapia, prognóza Agresivita psov, základný koncept, rizikové faktory, kategórie agresivity. Poruchy eliminačného správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Poruchy digestívneho správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Poruchy sexuálneho a materského správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Kognitívna dysfunkcia u psov a poruchy správania s tým spojené. Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: počiatky liečebného využívania interakcií so zvieratami (prvé snahy o využívanie interakcií so zvieratami k liečebným účelom v staroveku a stredoveku, zmeny v postojoch k zvieratám v novoveku a útlm záujmu o humánno-animálne vzťahy na začiatku 20. storočia). Intervencie s asistenciou psov v 20. a 21. storočí v medzinárodných kontextoch (významné osobnosti a organizácie, výskum). Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: intervencie s asistenciou psov a proces profesionalizácie na Slovensku. Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória pripútania a koncept sociálnej opory (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória sociálneho kapitálu a ekologická perspektíva v sociálnej práci (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: bio-psycho-socio-spirituálny model zdravia a hypotéza biofílie (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov: etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie, etické kódexy slovenskej pomáhajúcej praxe ako inšpirácia pre intervencie s asistenciou psov. Etické zásady intervencií s asistenciou psov. Právne predpisy v oblasti intervencií s asistenciou psov. Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a jej špecifiká v oblasti intervencií s asistenciou psov. Welfare psa v kontexte intervencií s asistenciou psov (intervencie s asistenciou psov a stres psa; welfare psa a metodika jeho zisťovania; výber psa vhodného pre intervencie z hľadiska jeho welfare a efektivita humánno-animálneho tímu v týchto kontextoch; odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity). Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: príprava psa pre intervencie (vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť; procesy socializácie, habituácie a senzitizácie v príprave pre intervencie; meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie; vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov; koncipovanie plánov výchovy a výcviku v kontexte jeho ontogenetických špecifík; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa pre intervencie (kritériá, testovanie, monitoring; testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca; stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku; základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia v kontexte intervencií s asistenciou psov; kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). Terminológia v oblasti intervencií s asistenciou psov. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia a pojmoslovie využívané v národných a medzinárodných kontextoch. Evolúcia a domestikácia psa, rozdiely v správaní medzi vlkom a psom. Komunikácia a senzorická percepcia psa. Sociokognitívne schopnosti psov, inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa. Ontogenéza psa - vývojové fázy, socializácia a habituácia. Temperament a osobnosť psa, metódy zisťovania. Etogram psa - agonistické správanie. Protozoárne choroby tenkého čreva psov (giardióza a izosporóza). Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia psov (kliešťové encefalitídy, boreliózy, tularémia, leishmanióza, babezióza, dirofilarióza). Najdôležitejšie infekčné a parazitárne choroby prenosné zo psov na človeka. Preventívne a zdolávacie opatrenia v chovoch psov vo vzťahu k zoonózam. Infekčné choroby postihujúce nervový systém psov. Viachostiteľské kokcidiózy psov – charakteristika, rozdelenie (sarkocystóza, toxoplazmóza). Pásomnice psov – najvýznamnejšie druhy. Echinokokóza a alveokokóza psov a psovitých šeliem, etiológia, epizootológia epidemiológia. Cystická echinokokóza a alveolárna echinokokóza. Toxokaróza a toxaskarióza, etiológia, vývinový cyklus, klinické príznaky, prevencia. Larva migrans visceralis a larva migrans ocularis. Choroby tráviaceho systému psov, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Infekčné a parazitárne ochorenia kože psov, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. Bioklimatológia koní a psov. Základné požiadavky na umiestnenie a držanie psov v domácnostiach a v útulku. Asanačné opatrenia v chove psov. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: humánno-animálny tím pre intervencie s asistenciou psov. Príprava a posúdenie vhodnosti pre intervencie. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: posúdenie podmienok pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov: analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia pre poskytovanie intervencií, proces a výsledok posúdenia, matica environmentálnej dynamiky. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: personálne, procedurálne a organizačné elementy realizácie intervencií s asistenciou psov v organizácii. Spolupráca humánno-animálneho tímu s ďalšími odborníkmi. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: formulácia cieľov, výber adekvátnej metodiky a evaluácia intervencií s asistenciou psov. Využitie intervencií s asistenciou psov v psycho/socioterapii (terapeutický vzťah a účinné terapeutické faktory; dynamizácia terapeutického prostredia prítomnosťou zvierat; metodika realizácie; využívanie pomôcok). Využitie intervencií s asistenciou psov vo fyzioterapii (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok, polohovanie, kombinované činnosti – dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia a ich prvky v intervenciách s asistenciou psov). Využitie intervencií s asistenciou psov vo vzdelávaní (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok). Behaviorálna terapia problémového správania koní, princípy a metódy. Separačná anxieta u koní – definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Agresivita u koní – druhy, príčiny, význam, prejavy, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – klkanie – druhy, definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – headshaking - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – hodinárčenie a chodenie v boxe - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – nadmerné olizovanie, hranie sa s jazykom, žutie dreva a podstielky - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Poruchy sexuálneho a materského správania koní- druhy, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Abnormálne digestívne správanie koní. Problémové správanie pri pracovnom využití koní - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Evolúcia a domestikácia koňa jej vplyv na správanie domestikovaných koní, význam pre človeka. Komunikácia a senzorická percepcia koňa. Ontogenéza koňa - gravidita, pôrod, ranná ontogenéza správania, odstav, typy dospelosti, socializácia a habituácia. Sociokognitívne schopnosti koní - inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa, testy. Sociálne správanie kopytníkov - typy skupín a ich zloženie, hierarchia, význam pre prax. Faktory vplývajúce na temperament koňa, hodnotenie temperamentu koňa - cieľ, typy testov, ich výhody, nevýhody. Etogram - agonistické správanie kopytníkov. Výber koňa pre hipoterapiu. Príprava mladého koňa pre hipoterapiu, základný výcvik. Špeciálny výcvik, výstroj hipoterapeutického koňa. Starostlivosť o hipoterapeutického koňa. Biomechanika pohybu koňa a jazdca. Liečba koňom v histórii človeka, terminológia hipoterapie. Indikácie a kontraindikácie hipoterapie. Pôsobenie hiporehabilitácie. Korektný sed a výkony v hiporehabilitácii. Hiporehabilitácia pri periférnych poruchách pohybového systému a DMO. Praktický prínos hiporehabilitácie - sebauvedomovanie. Návody na terapeutické plány, najčastejšie chyby hipoterapie. Športové jazdenie postihnutých. Pôsobenie pedagogicko-psychologického jazdenia. Indikácie pedagogicko-psychologického jazdenia. Pedagogicko-psychologické jazdenie, všeobecná časť. Hipoterapia v psychiatrii. Praktické vykonávanie hipoterapie. Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia koní. Viachostiteľské kokcidiózy koní – charakteristika, rozdelenie. Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Ochorenia kože koní, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. Nervové infekcie koní. Infekcie reprodukčného systému u koní. Choroby dýchacieho systému koní. Najdôležitejšie zoonózy koní, preventívne opatrenia. Ustajňovacie systémy v chove koní. Asanačné opatrenia v chove koní. Hygienické aspekty úpravy exkrementov zvierat (psov a koní). Definícia a charakteristika fyzioterapie. Hlavné úlohy fyzioterapie. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii. Základné prostriedky fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, klimatoterapia, hydroterapia. Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo. Činnosť svalov. Svalová kontrakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov. Skolióza, chybné držanie tela. Definícia, patogenéza, rozdelenie, základy hodnotenia, možnosti fyzioterapie a hipoterapie. Najčastejšie poškodenia nervového systému u detí. Detská mozgová obrna. hiporehabilitácia. Najčastejšie neurologické ochorenia u dospelých. Cievna mozgová príhoda, sclerosis multiplex. Základy fyzioterapie. Možnosti hipoterapie. Starnutie človeka, rozdelenie ľudského veku, zmeny orgánových systémov vo vyššom veku. Možnosti a limitácie. Kvalita života. Canisterapia a hipoterapia. Koncepcia normality (základné vymedzenie, kritéria normality, kritéria abnormality). Prehľad klinických metódy v psychológii (pozorovanie, rozhovor) ich výhody a nevýhody. Možnosti využitia korelátov týchto metód v animoterapeutickej praxi. Psychogénna etiológia psychických porúch – vymedzenie; konflikt, frustrácia, deprivácia a trauma ako psychogénne etiologické premenné. Úzkosť a jej prejavy – charakteristika úzkosti na základe zážitkovej, poznávacej, motivačnej, expresívnej a neurovegetatívnej zložky. Prejavy a znaky úzkosti u klienta pri hipoterapii alebo canisterapii. Stres a všeobecný adaptačný syndróm – základná definícia, popis modelu zvládania stresu, copingové stratégie. Depresia - symptómy depresívnej epizódy, všeobecné zásady animoterapeutickej práce s depresívnym klientom. Psychoterapia - indikácie a kontraindikácie psychoterapie. Podobnosti a odlišnosti pri indikáciách a kontraindikáciách animoterapie. Sociálne poznávanie - determinanty formovania dojmu, chyby osobného vnímania. Stereotypy, predsudky a diskriminácia. Sociálna komunikácia. Konflikty. Chápanie komunikácie v sociálnej psychológii. Druhy sociálnej komunikácie. Neverbálna a verbálna komunikácia (špecifičnosť a druhy). Vymedzenie pojmu konflikt. Druhy konfliktov. Riešenie konfliktu. Postoje a ich zmena - povaha a vnútorná štruktúra postojov. Vzťahy postoj-správanie. Persuázia. Zdroj informácie, obsah informácie, informačný kanál, faktory prijímateľa informácie. Malé sociálne skupiny a skupinové vplyvy - vymedzenie a typy malých sociálnych skupín. Skupinová štruktúra a kompozícia skupiny. Vývoj skupiny. Socializácia jedinca v skupine. Sociálna facilitácia. Sociálne zaháľanie. Agresívne a prosociálne správanie - vymedzenie pojmov. Typy a teórie agresie. Situačné, biologické, osobné faktory agresie. Prečo, kedy a komu pomáhame. Definícia pojmu starnutie, popis hlavných faktorov a podmienok aktívneho starnutia, prehľad hlavných telesných a psychických zmien v priebehu starnutia. Porovnajte prirodzené a inštitucionálne prostredie seniorov, definujte v čom spočívajú ich integračné ťažkosti a popíšte možnosti ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. Adaptačné ťažkostí u seniorov (problémy adaptácie na starnutie) a možnosti priaznivého ovplyvnenia a efektívneho zvládania záťažových situácií seniormi. Význam rodiny a vplyv rodinných vzťahov pre seniora. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. Kvalita života seniorov - otázky osamelosti, zmyslu života, subjektívnej spokojnosti a možnosti priaznivého ovplyvnenia. Zásady efektívnej komunikácie pri práci so seniormi. Intervencie s asistenciou zvierat v gerontopsychológii - základné zásady využitia vzťahu človek-zviera u seniorov, vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniora, výhody a podmienky uplatnenia intervencií s asistenciou zvierat. Základná terminológia pedagogiky (kategórie a pojmy). Vymedzenie významu pedagogiky (jej prínos pre klienta) v rámci canisterapie a hipoterapie. Klienti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami – zdravotne znevýhodnení (fyzicky, psychicky) – charakteristika jednotlivých postihnutí a syndrómov, práca s týmto typom klientov. Diagnostikovanie a autodiagnostikovanie v práci terapeuta – charakteristika a funkcie. Alternatívne koncepcie v edukácii (Montessori, Waldorf). Základné psychologické smery - Funkcionalistická psychológia, Behaviorizmus (teória Charlesa Darwina a jeho vplyv na psychológiu, základná charakteristika funkcionalistickej a behaviorálnej psychológie, predmet a ciele skúmania, predstavitelia). Základné psychologické smery - Gestalt psychológia, Psychonalýza, Humanistická psychológia - základná charakteristika, predmet a ciele skúmania, predstavitelia. Pociťovanie, vnímanie, pozornosť – podnetové prahy, druhy pocitov, organizácia vnemového poľa, rozpoznávanie objektov, vnímanie vzdialenosti, pohybu a času, druhy a vlastnosti pozornosti, poruchy a diagnostika pozornosti. Pamäť a učenie – fázy pamäti, teórie zabúdania, druhy pamäti, poruchy pamäti, základné druhy učenie, klasické a operantné podmieňovanie. Myslenie, jazyk a reč – druhy myslenia, myšlienkové operácie, vlastnosti jazyka, vzťah medzi rečou, jazykom a myslením. Emócie a motivácia – základná charakteristika, funkcia a zložky emócií, teórie emócií, 4 okruhy ľudských motívov, teórie motivácie, teórie potrieb (Freud, Murray, Maslow). Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu detstva. Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu dospievania. Hlavné vývinové úlohy priebehu jednotlivých období dospelosti (vrátane možných kríz v obdobiach prechodu). Vysvetlite priebeh a podmienky vytvárania vzťahovej väzby a jej význam. Aplikujte podstatu tohto vzťahu pri vysvetlení vzťahu medzi jedincom a zvieraťom počas života. Popíšte sociálno-emocionálny vývin dieťaťa a vysvetlite význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. Vysvetlite význam rodiny a rodinných vzťahov vo vývine. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine s negatívnym dopadom na vývin dieťaťa a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. |
|
Conditions for completion of course | |
Záverečné hodnotenie: Štátna skúška
| |
LANGUAGE, WHICH KNOWLEDGE IS NEEDED TO PASS THE COURSE | |
slovak |
Evaluation of the course | |||||||
Total number of evaluated students: 146 | |||||||
A | B | C | D | E | FX | ||
32.19 | 24.66 | 17.81 | 8.9 | 0.0 | 0.0 | 15.07 | 1.37 |
Date of last modification: 10.07.2023 | |||||||
Approved by: Tutot Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD. |