Laboratórna diagnostika
Študijný program: všeobecné veterinárske lekárstvo denná forma štúdia
Jazyk uskutočnovania: slovenský
Kód predmetu: KaBIOaGEN/LD VVL*/09 Skratka: LD VVL*
Jazyk uskutočnovania: slovenský
Kód predmetu: KaBIOaGEN/LD VVL*/09 Skratka: LD VVL*
- Kredity: 2
- Ukončenie: Zápočet a skúška
- Semester: letný semester
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: | |
Forma výučby: | Cvičenie |
Rozsah výučby: | Týždenný: 3 - Za obdobie štúdia: 39 (odporúčaný, v hodinách) |
Metóda štúdia: | prezenčná |
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety | |
Žiadne | |
Vyučujúci | |
Prednášajúci: | |
Cvičiaci: | |
Skúšajúci: | |
Garant: | |
PODMIENKY NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
Písomné testy v rozsahu osnovy predmetu. Hodnotenie: A 91%; B 81%; C 71%; D 61%; E 51%, v zmysle Študijného poriadku UVLF. | |
Výsledky vzdelávania | |
Predmet Laboratórna diagnostika má študentov uviesť do problematiky laboratórnej diagnostiky vo výskume a veterinárnej praxi. Zároveň im má pomôcť rozšíriť rozhľad v oblasti využitia animálnych a neanimálnych alternatívnych modelov. Študent získa nové vedomosti, ale aj praktické zručnosti priamo v laboratórnych podmienkach. Po absolvovaní predmetu sa študentom bude ľahšie orientovať v problematike využitie laboratórnych modelov. Študenti, ktorí sa rozhodnú pokračovať vo výskumnej oblasti budú vedieť zvážiť, či je možné použiť alternatívny modelový organizmus vo výskume. |
|
Stručná osnova predmetu | |
Súčasťou praktickej časti predmetu sú: - využitie bunkových kultúr ako ne-animálneho modelu - využitie alternatívnych animálnych laboratórnych modelov - využitie molekulových analýz - včely a ekotoxicita - prietoková cytometria |
|
Sylabus predmetu | |
1. Úvodné cvičenie, organizácia cvičení 2. Využitie zvierat v experimentálnej praxi, požiadavky, legislatíva, plánovanie projektov, zaobchádzanie a manipulácia so zvieratami 3. Bunkové kultúry ako in vitro biologické modely – využitie, 1.časť 4. Bunkové kultúry ako in vitro biologické modely – využitie, 2. časť 5. Alternatívne biotesty na bezstavovcoch – Artemia franciscana 6. Alternatívne biotesty na bezstavovcoch – Artemia franciscana 7. Caenorhabditis elegans – modelový organizmus 8. Vtáčie embryo ako alternatívny zvierací model (1. časť) 9. Vtáčie embryo ako alternatívny zvierací model (2. časť) 10. Hodnotenie rizika chemických látok u včiel 11. Molekulárna diagnostika a genomika patogénnych mikroorganizmov (baktérií a vírusov) 12. Využitie prietokového cytometra v imunológii. 13. Zápočtový test, zápočty |
|
Odporúčaná literatúra | |
1. Kokinčáková, T., Bálent, P., Hrebenár, S.: Laboratórne metódy v biológii. USVZ, Prešov 2011. 2. Dvořák, P., Beňová, K., Vítek, J., 2012. Alternative Biotest on Artemia franciscana. In: Ecotoxicology, (ed) Ghousia Begum, Intech, Croatia, 51-75. ISBN 978-953-51-0027-0 Vedúci predmetu: doc. MVDr. Lenka Luptáková, PhD. Ostatní učitelia: MVDr. Sabo, R., PhD., doc. MVDr. Beňová, K., PhD., prof. MVDr. Petrovová, E., PhD., MVDr. Dagmar Mudroňová. PhD., RNDr. Király, J. PhD., doc. MVDr. Lenka Luptáková, PhD. |
|
Podmienky na absolvovanie predmetu | |
Priebežné hodnotenie: Písomné testy v rozsahu osnovy predmetu. Hodnotenie: A 91%; B 81%; C 71%; D 61%; E 51%. Podmienky na absolvovanie predmetu: Písomné testy v rozsahu osnovy predmetu. Hodnotenie: A 91%; B 81%; C 71%; D 61%; E 51%, v zmysle Študijného poriadku UVLF. Záverečné hodnotenie: Skúška. Písomné testy v rozsahu osnovy predmetu. Hodnotenie: A 91%; B 81%; C 71%; D 61%; E 51%.
| |
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
slovenský | |
POZNÁMKA | |
- kapacita predmetu je obmedzená na 40 študentov |
Hodnotenie predmetu | |||||
Celkový počet hodnotených študentov: 208 | |||||
A | B | C | D | E | FX |
46.63 | 30.77 | 12.98 | 4.81 | 4.33 | 0.48 |
Dátum poslednej zmeny: 29.11.2022 | |||||
Schválil: Garant Dr. h. c. Prof. MVDr. Jana Mojžišová, PhD. |