Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: | |
Forma výučby: | Prednáška / Cvičenie |
Rozsah výučby: | Týždenný: 2 / 2 - Za obdobie štúdia: 26 / 26 (odporúčaný, v hodinách) |
Metóda štúdia: | prezenčná |
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety | |
Žiadne | |
Vyučujúci | |
Prednášajúci: | |
Cvičiaci: | |
Skúšajúci: | |
Garant: | |
PODMIENKY NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
Teoretická pripravenosť študenta na aktuálnu tému prednášok a cvičení. Aktívna účasť na prednáškach a cvičeniach. Absolvovanie 80% prednášok a 100% praktických cvičení. Odovzdanie protokolov z praktických cvičení. Získanie zápočtu a absolvovanie záverečnej skúšky. | |
Výsledky vzdelávania | |
Študent absolvovaním predmetu získava základné vedomosti z ekológie a environmentalistiky, súvisiace s výkonom profesie. Ako vyplýva z názvu študijného predmetu a stanoveného rozsahu výučby, jeho poslaním je získanie základnej orientácie o ekologických zákonitostiach potrebných pre pochopenie vzťahu prostredia a organizmu s cieľom vzájomnej harmonizácie a zachovania rovnováhy v prírode. Zvýšená pozornosť venovaná vplyvu prostredia na organizmy, kde získané poznatky študent využije v nasledujúcom štúdiu. Tak isto je venovaná pozornosť možnostiam ako obmedziť produkciu odpadov v podmienkach pôdohospodárskej praxe. A na záver sumarizáciou poznatkov študent získava komplexný obraz o možnostiach trvalo udržateľného rozvoja. |
|
Stručná osnova predmetu | |
Základy environmentálnej výchovy a jej význam. Základné ekologické faktory prostredia a ich charakteristika. Vplyv priemyselnej a potravinárskej výroby na kvalitu ekosystému. Charakteristika abiotického prostredia a biocenózy. Predácia, predátori, parazitizmus a vzájomné vzťahy. Charakteristika vzdušného prostredia z pohľadu ekológie. Charakteristika vodného prostredia z pohľadu ekológie. Charakteristika pôdneho prostredia z pohľadu ekológie. Spôsoby ničenia škodcov a ich hodnotenie z pohľadu ekológie. Základné typy potravových reťazcov a potravné pyramídy. Starostlivosť o životné prostredie a environmentálna výchova. Odovzdávanie seminárnych prác a zápočet. |
|
Sylabus predmetu | |
Prednášky 1. Úvod do problematiky, základy environmentálnej výchovy, vymedzenie základných pojmov. 2. Vzťahy medzi organizmom a prostredím. Podnety a zdroje prostredia a ich vplyv na rastlinnú a živočíšnu ríšu. Atmosféra, hydrosféra, pedosféra. 3. Charakteristika ekosystémov, lesný, lúčny a poľný ekosystém, vodný ekosystém, biomy. 4. Teória a prax environmentálnej výchovy. Metódy tvorivého riešenia problémov v environmentálnej výchove. 5. Interakcia prostredia, vnútrodruhová a medzidruhová konkurencia. Predácia a predátori. 6. Parazitizmus a choroba. Rozmanitosť parazitov, polymorfizmus a genetická zmena u parazitov a ich hostiteľov 7. Populácia – hustota, veková štruktúra, rast, potenciál, rozptyl a populačná dynamika. 8. Mutalizmus z pohľadu ekológie. 9. Praktická regulácia početnosti, ničenie škodcov, používané metódy a ich hodnotenie z ekologického pohľadu. 9. Poľnohospodárska produkcia a ekologické poľnohospodárstvo. 10. Potravinový reťazec, potravinová sieť. Podstata a typy potravinových reťazcov. 11. Ochrana prírody. Zákon o ochrane prírody, národné parky, chránené územia, medzinárodná legislatíva (CITES, Červená kniha ohrozených druhov) 12. Prostredie človeka, jeho spoločenský význam a hodnota a jeho vplyv na zdravie ľudí. 13. Trvalo udržateľný rozvoj z praktického pohľadu. Cvičenia 1. Základy environmentálnej výchovy a jej význam. Zadanie seminárnych prác. 2. Základné ekologické faktory prostredia a ich charakteristika. 3. Charakteristika abiotického prostredia a biocenózy. 4. Vplyv priemyselnej a potravinárskej výroby na kvalitu ekosystému. 5. Charakteristika vzdušného prostredia z pohľadu ekológie. 6. Charakteristika vodného prostredia z pohľadu ekológie. 7. Charakteristika pôdneho prostredia z pohľadu ekológie. 8. Predácia, predátori, parazitizmus a vzájomné vzťahy. 9. Spôsoby ničenia škodcov a ich hodnotenie z pohľadu ekológie. 10.Základné typy potravových reťazcov a potravné pyramídy. 11. Starostlivosť o životné prostredie a environmentálna výchova. 12. Trvalo udržateľný rozvoj 13. Odovzdávanie seminárnych prác a zápočet. |
|
Odporúčaná literatúra | |
Miňo, Igor et al. Základy ekológie a aplikovaná ekológia pre študentov UVLF v Košiciach : Učebný text pre študijné programy "VVL, HP, BKaP, CanHip a Farmácia Študijný materiál poskytnutý pracoviskom. Townsend, Begon, Harper; Základy ekológie, Univerzita Palackého Olomouc, 2010 |
|
Podmienky na absolvovanie predmetu | |
Priebežné hodnotenie: Odovzdanie protokolov z cvičení a seminárnej práce. Podmienky na absolvovanie predmetu: Teoretická pripravenosť študenta na aktuálnu tému prednášok a cvičení. Aktívna účasť na prednáškach a cvičeniach. Absolvovanie 80% prednášok a 100% praktických cvičení. Odovzdanie protokolov z praktických cvičení. Získanie zápočtu a absolvovanie záverečnej skúšky. Záverečné hodnotenie: Teoretická pripravenosť študenta na aktuálnu tému prednášok a cvičení. Aktívna účasť na prednáškach a cvičeniach. Absolvovanie 80% prednášok a 100% praktických cvičení. Odovzdanie protokolov z praktických cvičení a seminárnej práce. Získanie zápočtu a absolvovanie záverečného testu.
| |
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
slovenský |
Hodnotenie predmetu | |||||
Celkový počet hodnotených študentov: 1087 | |||||
A | B | C | D | E | FX |
36.71 | 28.7 | 23.64 | 6.99 | 3.59 | 0.37 |
Dátum poslednej zmeny: 23.11.2022 | |||||
Schválil: Garant Dr. h. c. Prof. MVDr. Jana Mojžišová, PhD. |