Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: | |
Forma výučby: | |
Rozsah výučby: | Týždenný: - Za obdobie štúdia: (odporúčaný, v hodinách) |
Metóda štúdia: | |
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety | |
Žiadne | |
Vyučujúci | |
Garant: | |
OBSAHOVÁ NÁPLŇ ŠTÁTNICOVÉHO PREDMETU | |
Behaviorálna terapia problémového správania psov, princípy a metódy. Strach a fóbia u psov, definícia, manifestácia, terapia Anxieta a separačná anxieta u psov, definícia, typické behaviorálne prejavy, terapia. Stereotypné správanie u psov, etiológia, terapia, prognóza Agresivita psov, základný koncept, rizikové faktory, kategórie agresivity. Poruchy eliminačného správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Poruchy digestívneho správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Poruchy sexuálneho a materského správania u psov príčiny, terapia, prevencia. Kognitívna dysfunkcia u psov a poruchy správania s tým spojené. Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: počiatky liečebného využívania interakcií so zvieratami (prvé snahy o využívanie interakcií so zvieratami k liečebným účelom v staroveku a stredoveku, zmeny v postojoch k zvieratám v novoveku a útlm záujmu o humánno-animálne vzťahy na začiatku 20. storočia). Intervencie s asistenciou psov v 20. a 21. storočí v medzinárodných kontextoch (významné osobnosti a organizácie, výskum). Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: intervencie s asistenciou psov a proces profesionalizácie na Slovensku. Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória pripútania a koncept sociálnej opory (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória sociálneho kapitálu a ekologická perspektíva v sociálnej práci (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: bio-psycho-socio-spirituálny model zdravia a hypotéza biofílie (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi). Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov: etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie, etické kódexy slovenskej pomáhajúcej praxe ako inšpirácia pre intervencie s asistenciou psov. Etické zásady intervencií s asistenciou psov. Právne predpisy v oblasti intervencií s asistenciou psov. Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a jej špecifiká v oblasti intervencií s asistenciou psov. Welfare psa v kontexte intervencií s asistenciou psov (intervencie s asistenciou psov a stres psa; welfare psa a metodika jeho zisťovania; výber psa vhodného pre intervencie z hľadiska jeho welfare a efektivita humánno-animálneho tímu v týchto kontextoch; odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity). Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: príprava psa pre intervencie (vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť; procesy socializácie, habituácie a senzitizácie v príprave pre intervencie; meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie; vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov; koncipovanie plánov výchovy a výcviku v kontexte jeho ontogenetických špecifík; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa pre intervencie (kritériá, testovanie, monitoring; testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca; stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku; základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia v kontexte intervencií s asistenciou psov; kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu). Terminológia v oblasti intervencií s asistenciou psov. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia a pojmoslovie využívané v národných a medzinárodných kontextoch. Evolúcia a domestikácia psa, rozdiely v správaní medzi vlkom a psom. Komunikácia a senzorická percepcia psa. Sociokognitívne schopnosti psov, inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa. Ontogenéza psa - vývojové fázy, socializácia a habituácia. Temperament a osobnosť psa, metódy zisťovania. Etogram psa - agonistické správanie. Protozoárne choroby tenkého čreva psov (giardióza a izosporóza). Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia psov (kliešťové encefalitídy, boreliózy, tularémia, leishmanióza, babezióza, dirofilarióza). Najdôležitejšie infekčné a parazitárne choroby prenosné zo psov na človeka. Preventívne a zdolávacie opatrenia v chovoch psov vo vzťahu k zoonózam. Infekčné choroby postihujúce nervový systém psov. Viachostiteľské kokcidiózy psov – charakteristika, rozdelenie (sarkocystóza, toxoplazmóza). Pásomnice psov – najvýznamnejšie druhy. Echinokokóza a alveokokóza psov a psovitých šeliem, etiológia, epizootológia epidemiológia. Cystická echinokokóza a alveolárna echinokokóza. Toxokaróza a toxaskarióza, etiológia, vývinový cyklus, klinické príznaky, prevencia. Larva migrans visceralis a larva migrans ocularis. Choroby tráviaceho systému psov, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Infekčné a parazitárne ochorenia kože psov, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. Definícia, predmet, právna úprava a ištitucionalizácia služobnej kynológie ako samostatnej vednej disciplíny. Miesto a využitie služobnej kynológie v praktickej činnosti štátnych, obecných a súkromných bezpečnostných subjektov. Kriminalistické skúmanie a kriminalistická identifikácia ľudských pachových stôp metódou pachových konzerv. Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov v operatívno-pátracej činnosti v pátraní po hľadaných a nezvestných osobách, pri detekcii drog, výbušnín, zbraní, mŕtvol, akcelerátorov horenia, tabaku a bankoviek. Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov vo verejno-poriadkovej činnosti v hliadkovej službe, v prevencii, v bezpečnostných prehliadkach, v zabezpečení verejného poriadku, ochrane štátnej hranice a výkone strážnej služby. Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov v trestno-procesnej činnosti. Využitie služobných psov v boji proti zločinu, pri odhaľovaní kriminality a zisťovaní jej páchateľov. Interpretácia výsledkov činnosti služobných psov v trestnom konaní. Teória metodológie výcviku služobných psov. Výkon služobnej kynológie v záchranárskej činnosti psov, v sutinách, pri plošnom vyhľadávaní a vo vyhľadávaní v lavíne. Metóda mantrailingu a jej využitie v policajnej praxi. Výkon služobnej kynológie v boji proti terorizmu a extrémizmu. Bioklimatológia koní a psov. Základné požiadavky na umiestnenie a držanie psov v domácnostiach a v útulku. Asanačné opatrenia v chove psov. Dezinfekčné postupy v chove psov. Hygiena vody a požiadavky na napájanie zvierat. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: humánno-animálny tím pre intervencie s asistenciou psov. Príprava a posúdenie vhodnosti pre intervencie. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: posúdenie podmienok pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov: analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia pre poskytovanie intervencií, proces a výsledok posúdenia, matica environmentálnej dynamiky. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: personálne, procedurálne a organizačné elementy realizácie intervencií s asistenciou psov v organizácii. Spolupráca humánno-animálneho tímu s ďalšími odborníkmi. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: formulácia cieľov, výber adekvátnej metodiky a evaluácia intervencií s asistenciou psov. Využitie intervencií s asistenciou psov v psycho/socioterapii (terapeutický vzťah a účinné terapeutické faktory; dynamizácia terapeutického prostredia prítomnosťou zvierat; metodika realizácie; využívanie pomôcok). Využitie intervencií s asistenciou psov vo fyzioterapii (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok, polohovanie, kombinované činnosti – dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia a ich prvky v intervenciách s asistenciou psov). Využitie intervencií s asistenciou psov vo vzdelávaní (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok). Behaviorálna terapia problémového správania koní, princípy a metódy. Separačná anxieta u koní – definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Agresivita u koní – druhy, príčiny, význam, prejavy, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – klkanie – druhy, definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – headshaking - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – hodinárčenie a chodenie v boxe - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Stereotypné správanie koní – nadmerné olizovanie, hranie sa s jazykom, žutie dreva a podstielky - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Poruchy sexuálneho a materského správania koní- druhy, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Abnormálne digestívne správanie koní. Problémové správanie pri pracovnom využití koní - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia. Evolúcia a domestikácia koňa jej vplyv na správanie domestikovaných koní, význam pre človeka. Komunikácia a senzorická percepcia koňa. Ontogenéza koňa - gravidita, pôrod, ranná ontogenéza správania, odstav, typy dospelosti, socializácia a habituácia. Sociokognitívne schopnosti koní - inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa, testy. Sociálne správanie kopytníkov - typy skupín a ich zloženie, hierarchia, význam pre prax. Faktory vplývajúce na temperament koňa, hodnotenie temperamentu koňa - cieľ, typy testov, ich výhody, nevýhody. Etogram - agonistické správanie kopytníkov. Výber koňa pre hipoterapiu. Príprava mladého koňa pre hipoterapiu, základný výcvik. Špeciálny výcvik, výstroj hipoterapeutického koňa. Starostlivosť o hipoterapeutického koňa. Biomechanika pohybu koňa a jazdca. Liečba koňom v histórii človeka, terminológia hipoterapie. Indikácie a kontraindikácie hipoterapie. Pôsobenie hiporehabilitácie. Korektný sed a výkony v hiporehabilitácii. Hiporehabilitácia pri periférnych poruchách pohybového systému a DMO. Praktický prínos hiporehabilitácie - sebauvedomovanie. Návody na terapeutické plány, najčastejšie chyby hipoterapie. Športové jazdenie postihnutých. Pôsobenie pedagogicko-psychologického jazdenia. Indikácie pedagogicko-psychologického jazdenia. Pedagogicko-psychologické jazdenie, všeobecná časť. Hipoterapia v psychiatrii. Praktické vykonávanie hipoterapie. Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia koní. Viachostiteľské kokcidiózy koní – charakteristika, rozdelenie. Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy). Ochorenia kože koní, etiológia, klinické príznaky, diagnostika. Nervové infekcie koní. Infekcie reprodukčného systému u koní. Choroby dýchacieho systému koní. Najdôležitejšie zoonózy koní, preventívne opatrenia. Ustajňovacie systémy v chove koní. Asanačné opatrenia v chove koní. Dezinfekčné postupy v chove koní. Hygienické aspekty úpravy exkrementov zvierat (psov a koní). Definícia a charakteristika fyzioterapie. Hlavné úlohy fyzioterapie. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii. Základné prostriedky fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, klimatoterapia, hydroterapia. Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo. Činnosť svalov. Svalová kontrakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov. Skolióza, chybné držanie tela. Definícia, patogenéza, rozdelenie, základy hodnotenia, možnosti fyzioterapie a hipoterapie. Najčastejšie poškodenia nervového systému u detí. Detská mozgová obrna. hiporehabilitácia. Najčastejšie neurologické ochorenia u dospelých. Cievna mozgová príhoda, sclerosis multiplex. Základy fyzioterapie. Možnosti hipoterapie. Starnutie človeka, rozdelenie ľudského veku, zmeny orgánových systémov vo vyššom veku. Možnosti a limitácie. Kvalita života. Canisterapia a hipoterapia. Normalita osobnosti, základné pojmy psychopatológie. Postraumatická stresová porucha (PTSP). Depresia v individuálnom i spoločenskom kontexte. Úzkosť a jej prejavy. Poruchy príjmu potravy. Spoločenské mýty o samovraždách, prevencia suicidality. Postoje, ich charakteristika a štruktúra. Formy utvárania a zmien postojov. Postoje človeka ku zvieraťu. Možnosti využitia poznatkov o postojoch vo vzťahu človek zviera. Sociálno – patologické javy (agresia, nezamestnanosť, závislosť – látková a nelátková, šikanovanie, domáce násilie a pod.) a jeho možné intervencie vo vzťahu človek – zviera. Sociálna psychológia duševne chorých. Sociálne, psychologické, somatické príčiny vzniku duševných chorôb. Delenie duševných chorôb. Normalita a abnormalita. Možnosti využitia canisterapie a hipoterapie v práci s duševne chorými. Definícia termínu starnutie, prehľad psychologických teórií starnutia a hlavné faktory a podmienky aktívneho starnutia. Hlavné telesné zmeny v priebehu starnutia a možnosti kompenzácie a optimalizácie dopadu týchto zmien u seniorov. Hlavné psychické zmeny v priebehu starnutia a možnosti kompenzácie a optimalizácie dopadu týchto zmien u seniorov. Význam rodiny a vplyv rodinných vzťahov pre seniora. Hlavné zdroje ťažkostí v rodine a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. Kvalita života seniorov (otázky osamelosti, zmyslu života, subjektívnej spokojnosti) v období starnutia a možnosti priaznivého ovplyvnenia. Komunikácia a práca so seniormi. Thanatológia - psychologické dimenzie smrti a umierania (potreby umierajúcich), postoje seniorov k smrti, porovnanie funkčných a disfunkčných foriem trúchlenia a možnosti ovplyvnenia s uplatnením vzťahu človek-zviera. Animoterapia v gerontopsychológii - zásady využitia vzťahu človek-zviera u seniorov, vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniora, výhody a podmienky uplatnenia animoterapie. ADHD - základné prejavy a poruchy správania. Alternatívna pedagogika - Waldorfská škola. Edukácia postihnutých - Autizmus. Základné metódy psychológie - klasifikácia, opis (testy, dotazníky, experiment, pozorovanie, rozhovor). Pociťovanie a vnímanie - podnetové prahy, vnímanie hĺbky, času, procesy zhora-dole a naopak. Pamäť - pamäťové procesy, druhy pamäte podľa rôznych kritérií, amnézia. Myslenie, usudzovanie - myšlienkové operácie, pojmy. Emócie - charakteristika, zložky, druhy. Emocionálna inteligencia. Motivácia - druhy motívov, teórie (Freud, Murray, Maslow). Osobnosť - prístupy k osobnosti, zložky a ich opis (charakter, temperament, schopnosti), základné typológie. Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu detstva. Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu dospievania. Hlavné vývinové úlohy priebehu jednotlivých období dospelosti (vrátane možných kríz v obdobiach prechodu). Priebeh a podmienky vytvárania vzťahovej väzby a jej význam. Podstata tohto vzťahu pri vysvetlení vzťahu medzi jedincom a zvieraťom počas života. Emocionálny vývin a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. Vývin socializácie a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. Vývin osobnosti v priebehu detstva a dospievania a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu. Význam rodiny a rodinných vzťahov vo vývine. Zdroje ťažkostí v rodine s negatívnym dopadom na vývin dieťaťa a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera. Vrodené správanie - etologická koncepcia inštinktu, výskum vrodeného správania Motivácia správania zvierat. Modifikácia správania skúsenosťami - typy učenia, limity učenia. Etologická koncepcia stresových reakcií, základné druhy stresov zvierat. Etologická interpretácia stavu welfare. Etológia a domestikácia, štádia domestikačného procesu, behaviorálne charakteristiky domestikovaných zvierat. | |
Podmienky na absolvovanie predmetu | |
Záverečné hodnotenie: Štátna skúška
| |
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
slovenský |
Hodnotenie predmetu | |||||||
Celkový počet hodnotených študentov: 0 | |||||||
A | B | C | D | E | FX | ||
0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Dátum poslednej zmeny: 26.11.2021 | |||||||
Schválil: Garant Prof. MVDr. Alexandra Trbolová, PhD. |