Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: | |
Forma výučby: | Prednáška / Cvičenie |
Rozsah výučby: | Týždenný: 2 / 2 - Za obdobie štúdia: 26 / 26 (odporúčaný, v hodinách) |
Metóda štúdia: | prezenčná |
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety | |
Žiadne | |
Vyučujúci | |
Prednášajúci: | |
Cvičiaci: | |
Garant: | |
PODMIENKY NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
Predmet je hodnotený zápočtom. Výsledné hodnotenie sa vypočíta na základe súčtu bodov získaných z hodnotenia seminárnej práce, videonahrávok a písomnej previerky, pričom zo všetkých častí je potrebné získať minimálne 50 % bodov. Na získanie hodnotenia A musí získať najmenej 91 %, na získanie hodnotenia B 81 %, na hodnotenie C najmenej 71 %, na hodnotenie D 61 %, na hodnotenie E najmenej 51 %. Študent, ktorý získa 50,99 % a menej, bude hodnotený stupňom FX. | |
Výsledky vzdelávania | |
Absolventka, absolvent predmetu dokáže: - diferencovať pojmoslovie, definovať odborné pojmy z oblasti intervencií s asistenciou psov a adekvátne situácii ich používať; - diferencovať, definovať a klasifikovať metódy a formy intervencií s asistenciou psov, vysvetliť ich prieniky i špecifiká, navrhovať ich účelné využitie v konkrétnych situáciách pomáhajúcej praxe na základe odbornej argumentácie; - adekvátne a kreatívne navrhovať techniky intervencií s asistenciou psov pre konkrétne situácie v pomáhajúcej praxi; - stručne popísať historické kontexty a aktuálny stav v oblasti intervencií s asistenciou psov so špecifickým zameraním na slovenské podmienky; - popísať legislatívne, kvalifikačné, inštitucionálne a etické požiadavky na výkon intervencií s asistenciou psov v slovenskej pomáhajúcej praxi; - vymedziť a popísať základné determinanty a elementy efektívnej prípravy humánno-animálneho tímu pre výkon intervencií s asistenciou psov; - vymedziť kritériá vhodnosti humánno-animálneho tímu pre výkon intervencií s asistenciou psov a tieto aplikovať v návrhu konkrétnych programov intervencií s asistenciou psov; - vlastnými slovami vysvetliť vybraný teoreticko-metodologický koncept pozitívneho vplyvu humánno-animálnych interakcií - bio-psycho-socio-spirituálny model, na základe odbornej argumentácie navrhovať jeho efektívne využitie v konkrétnych situáciách pomáhajúcej praxe ako východiskový koncept spolu s adekvátnymi návrhmi metód, foriem a techník intervencií s asistenciou psov; - popísať proces a oblasti plánovania programov s asistenciou psov v konkrétnych podmienkach – posúdiť podmienky a riziká pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov v organizácii na základe analýzy vonkajších a vnútorných podmienok v jej jednotlivých krokoch, odborne argumentovať výsledok posúdenia a navrhovať optimálne podmienky, resp. pre realizáciu programu v konkrétnej organizácii na personálnej, procedurálnej aj organizačnej úrovni, formulovať ciele programu a evaluačné indikátory a nástroje programu v organizácii; - s využitím odbornej argumentácie navrhovať, inovovať a testovať nové pomôcky pre intervencie s asistenciou psov; - definovať podmienky a adekvátne voliť metodiku zisťovania welfare psa počas intervencií; - získané poznatky aplikovať pri spracúvaní návrhu programu intervencií s asistenciou psov, vypracovať tento návrh pre konkrétnu organizáciu, zdôvodniť formulované ciele, metódy a formy práce, posúdiť očakávané efekty, rozvrhnúť časový harmonogram a zvoliť a zargumentovať vhodné techniky; - prezentovať navrhnutý projekt v skupine, formulovať problémy vyplývajúce z navrhovaného projektu pre diskusiu v skupine, diskutovať o plánovaných postupoch a návrhoch riešení, zdôvodniť vlastné stanovisko a konkretizovať odporúčania pre ich uplatnenie v praxi. |
|
Stručná osnova predmetu | |
1. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia – terminologické vymedzenie. Pojmoslovie vykonávaných činností a vo vzťahu k objektom a subjektom intervencií s asistenciou psov. 2. Metódy, formy a techniky intervencií s asistenciou psov – vymedzenie, prieniky a špecifiká. Využitie v pomáhajúcej praxi. 3. Historické kontexty intervencií s asistenciou psov. Proces profesionalizácie intervencií s asistenciou psov. Špecifiká výkonu intervencií s asistenciou psov v podmienkach Slovenskej republiky. 4. Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov v kontexte slovenskej pomáhajúcej praxe. 5. Humánno-animálny tím v intervenciách s asistenciou psov – príprava humánno-animálneho tímu a posúdenie vhodnosti pre výkon intervencií s asistenciou psov. 6. Východiskové teoreticko-metodologické koncepty pozitívneho vplyvu humánno-animálnych interakcií na kvalitu života ľudí: bio-psycho-socio-spirituálny model. 7. Plánovanie programov s asistenciou psov – fundamentálne podmienky realizácie programu, formulácia cieľov, manažment rizík v intervenčnom programe. 8. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov. |
|
Sylabus predmetu | |
Prednášky: 1. Terminologické vymedzenie intervencií s asistenciou psov (medzinárodný kontext a slovenské podmienky). Metódy a formy intervencií s asistenciou psov – vymedzenie, prieniky a špecifiká. 2. Východiskové teoreticko-metodologické koncepty pozitívneho vplyvu humánno-animálnych interakcií na kvalitu života ľudí: bio-psycho-socio-spirituálny model. 3. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: welfare psa a metodika hodnotenia welfare v rôznych typoch intervencie, príklady kontraindikácií intervencií na zdravie psa. 4. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa vhodného na intervenciu (kritériá, testovanie, monitoring). Stanovanie plánov výchovy a výcviku s ohľadom na ontogenézu jedinca. Socializácia, habituácia, senzitizácia. Základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia. Vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov. Kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu. 5. Príprava humánno-animálneho tímu a posúdenie vhodnosti pre výkon intervencií s asistenciou psov. Reliabilita, prediktabilita, kontrolovateľnosť, vhodnosť a súlad s manažmentom rizík v rôznych prostrediach ako kľúčové intervenčné kritériá. 6. Príprava humánno-animálneho tímu z pohľadu facility manažmentu - databáza cvikov, aktivít a spoločných činností psovod - pes. Delenie cvikov a aktivít v nadväznosti na prostredie, typ intervencie, typ klienta a možnosti pomôcok. Časť edukačne a psychosociálne orientované intervencie. 7. Príprava humánno-animálneho tímu z pohľadu facility manažmentu - databáza cvikov, aktivít a spoločných činností psovod - pes. Delenie cvikov a aktivít v nadväznosti na prostredie, typ intervencie, typ klienta a možnosti pomôcok. Časť fyzioterapia v zdravotníctve a sociálnych službách. 8. Plánovanie programov s asistenciou psov – fundamentálne podmienky realizácie programu, formulácia cieľov, manažment rizík v intervenčnom programe. 9. Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov v kontexte slovenskej pomáhajúcej praxe. 10. Historické aspekty humánno-animálnych vzťahov (stručný exkurz) a profesionalizácia intervencií s asistenciou psov – medzinárodný a národný kontext. Cvičenia: 1. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: stres psa v kontexte intervencií, metodiky monitoringu a hodnotenia welfare psa, konkrétne príklady dobrej praxe. Odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity. 2. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca. Stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku, stanovenie výcvikového plánu. Vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť. Meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie. Stanovenie možností a limitov zapojenia psa do intervenčného procesu. 3. Plánovanie a realizácia programov a intervencií s asistenciou psov. Matica environmentálnej dynamiky. Procedurálne, organizačné a personálne faktory programu intervencií s asistenciou psov. Proces a výsledok posúdenia podmienok pre realizáciu programu s asistenciou psov. Kontraindikácie intervencií s asistenciou psov. 4. Handler ako súčasť odborného tímu. Handler ako kľúčový faktor úspechu intervencií s asistenciou psov a jeho spôsobilosti a úlohy v kontexte intervencií. 5. Príprava humánno-animálneho tímu: nácvik cvikov a aktivít so psom v oblasti edukácie, metodiky výcviku, prístupu, pozitívneho podmieňovania. 6. Príprava humánno-animálneho tímu: nácvik cvikov a aktivít so psom vo fyzioterapii, metodiky výcviku, prístupu, pozitívneho podmieňovania, nácvik polohovania, handle prístupu, loptičkovania a iných podporných techník. 7. Etické aspekty intervencií s asistenciou psov (etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie podľa zvoleného modelu). Otázky moci v kontexte pomáhajúcich profesií. Etický kódex v kontexte intervencií s asistenciou psov. 8. Prezentácie a hodnotenie seminárnych prác. Písomná práca. 9. Exkurzia – Spojená škola internátna v Levoči. |
|
Odporúčaná literatúra | |
AADLAND, E. a T. MATULAYOVÁ, eds. 2011. Etické reflexie v pomáhajúcich profesiách. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. ISBN 978-80-555-0331-8. Etický kódex Slovenskej komory psychológov Etický kódex Slovenskej psychoterapeutickej spoločnosti Etický kódex sociálneho pracovníka a asistenta sociálnej práce Etický kódex zdravotníckeho pracovníka FINE, A. H., ed. 2006. Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice. Second Edition. San Diego, London: Academic Press, Elsevier. ISBN 978-0-1236-9484-3. FINE, A. H., ed. 2010. Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice. Third Edition. London, Burlington, San Diego: Academic Press, Elsevier. ISBN 978-0-12-381453-1. FINE, A. H., ed., 2015. Handbook on Animal-Assisted Therapy. Foundations and Guidelines for Animal-Assisted Interventions. Fourth Edition. London, San Diego, Waltham: Academic Press. ISBN 978-0-12-801292-5. GUGGENBUHL-CRAIG, A., 2007. Nebezpečí moci v pomáhajích profesích. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-302-4. CHANDLER, C. K., 2012. Animal-Assisted Therapy in Counseling. Second Edition. New York, London: Routledge Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-415-88833-2. KOPŘIVA, K., 2008. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. ISBN 80-736718-1-6. ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví. Proč, co a jak. Praha: Vydavateľstvo Brázda. ISBN 80-209-0356-9. PARISH-PLASS, N., ed., 2013. Animal-Assisted Psychotherapy. Theory, Issues, and Practice. West Lafayette: Purdue University Press. ISBN 978-1-55753-651-8. RISTOL, F. 2015. Animal Assisted Therapy, CTAC method. Miami:Smiles CTAC Inc.ISBN 978-0-9886331-0-0 STANČÍKOVÁ, M. a J. ŠABATOVÁ , 2012. Canisterapie v teorii a praxi. Vyškov: PIAFA Vyškov. ISBN 978-80-87731-00-0. ŠOLTÉSOVÁ, D. a M. BOSÁ, 2016. Intervencie s asistenciou psov – úvod do teórie a praxe. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. ISBN 978-80-555-1686-8. ŠOLTÉSOVÁ, D., 2014. Rizikový pojem „canisterapia“. Prešov: FF PU. ISBN 978-80-555-1159-7. ŠOLTÉSOVÁ, D., M. BOSÁ a A. RUSNÁKOVÁ, 2016. „Canisterapia“ na Slovensku – aktuálny stav optikou zmeny . Prešov: Vydavateľstvo PU v Prešove. ISBN 978-80-555-1733-9. VELEMÍNSKÝ, M., ed., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Nakladatelství Dona. ISBN 978-80-7322-109-6. Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov Webové stránky organizácií: Animal Assisted Intervention International,European Society for Animal Assisted Therapy, International Association of Human-Animal Interaction Organizations, International Society for Animal-Assisted Therapy, International Society for Anthrozoology, Pet Partners |
|
Podmienky na absolvovanie predmetu | |
Priebežné hodnotenie: Predmet je hodnotený zápočtom. V priebehu semestra študentka, študent spracuje, prezentuje a odovzdá 1) seminárnu prácu v printovej podobe – návrh projektu intervencií s asistenciou psov pre konkrétnu organizáciu s odbornou argumentáciou (možnosť získať 6 bodov); 2) jednu krátku (max. 1,5 minúty) komentovanú videonahrávku (vo formáte MP4) prípravy intervencie s metodikou nácviku práce so psom (možnosť získať 2 body) a absolvuje písomnú previerku (možnosť získať 10 bodov). Podmienky na absolvovanie predmetu: Predmet je hodnotený zápočtom. Výsledné hodnotenie sa vypočíta na základe súčtu bodov získaných z hodnotenia seminárnej práce, videonahrávok a písomnej previerky, pričom zo všetkých častí je potrebné získať minimálne 50 % bodov. Na získanie hodnotenia A musí získať najmenej 91 %, na získanie hodnotenia B 81 %, na hodnotenie C najmenej 71 %, na hodnotenie D 61 %, na hodnotenie E najmenej 51 %. Študent, ktorý získa 50,99 % a menej, bude hodnotený stupňom FX. Záverečné hodnotenie: Výsledné hodnotenie sa vypočíta na základe súčtu bodov získaných z hodnotenia seminárnej práce, videonahrávok a písomnej previerky, pričom zo všetkých častí je potrebné získať minimálne 50 % bodov. Na získanie hodnotenia A musí získať najmenej 91 %, na získanie hodnotenia B 81 %, na hodnotenie C najmenej 71 %, na hodnotenie D 61 %, na hodnotenie E najmenej 51 %. Študent, ktorý získa 50,99 % a menej, bude hodnotený stupňom FX.
| |
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
Hodnotenie predmetu | |||||
Celkový počet hodnotených študentov: 201 | |||||
A | B | C | D | E | FX |
10.45 | 89.55 | ||||
Dátum poslednej zmeny: 26.09.2018 | |||||
Schválil: Garant Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD. |