Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: | |
Forma výučby: | Prednáška / Cvičenie |
Rozsah výučby: | Týždenný: 2 / 3 - Za obdobie štúdia: 26 / 39 (odporúčaný, v hodinách) |
Metóda štúdia: | prezenčná |
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety | |
Žiadne | |
Vyučujúci | |
Prednášajúci: | |
Cvičiaci: | |
Skúšajúci: | |
Garant: | |
PODMIENKY NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
Aktívna účasť študenta na prednáškach a cvičeniach. | |
Výsledky vzdelávania | |
Študent má ovládať základy fyzioterapie v kontexte canisterapie a hipoterapie, základy kinezioterapie . Základné palpačné vyšetrenie, vyšetrenie skrátených a oslabených svalov, relaxáciu, polohovanie, vyťahovanie, dýchaciu gymnastiku, aspexiu. Má získať základy vývojovej kineziológie a patokineziológie, fyzioterapeutické postupy v neurológii, v chirurgii, v ortopédii, v neurochirurgii, v traumatológii, v gynekológii, pri detských interných ochoreniach, pri detských pohybových ochoreniach, v psychiatrii, pri chorých s funkčnými pohybovými poruchami, zvláštnosti fyzioterapeutických postupov v geriatrii. |
|
Stručná osnova predmetu | |
História fyzioterapie u nás a vo svete. Definícia a charakteristika odboru. Náplň, hlavné úlohy starostlivosti a vymedzenie činnosti. Hlavné úlohy fyzioterapie. Vzťah odboru k iným zdra-votníckym vedným disciplínam. Pracovníci odboru, druhy pracovísk. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii. Postupy v oblasti prevencie a liečby. Hodnotenie funkčného stavu. Edukácia na úrovni jedinca a komunít. Problematika objektivizácie fyzioterapeutických po-stupov. Systém kontroly kvality vo fyzioterapii. Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo. Prehľad základných prostriedkov fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, inhalácie klimatoterapia, hydroterapia. Rehabilitácia, ciele, rehabilitačný program. Zdravie a choroba vo vzťahu k rehabilitácii. Základné zložky rehabili-tácie. Rehabilitácia liečebná, pracovná, sociálna pedagogická. Činnosť svalov. Svalová kon-trakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov. Kineziológia, základné pojmy. Svalové dysbalancie a ich systemizácia. Svalové funkcie z pohľadu posturálnej onto-genézy. Motorické stereotypy. Postúra. Stabilizačná funkcia svalov. Regenerácia. Aktívna a pasívna forma regenerácie. Základné skupiny regenerácie. Pedagogické, psychologické a biologické prostriedky regenerácie. Facilitačné a inhibičné techniky. Posturálna reakcia vzpriamovania, rovnovážne reakcie. Prehľad najčastejších metodík. Fyzioterapia pri skolió-zach. Základy vývojovej kineziológie. Metódy liečebnej rehabilitácie v prevencii civilizačných chorôb. Posturálna korekcia. Pohybová životospráva |
|
Sylabus predmetu | |
História fyzioterapie u nás a vo svete. Definícia a charakteristika odboru. Náplň, hlavné úlohy starostlivosti a vymedzenie činnosti. Hlavné úlohy fyzioterapie. Vzťah odboru k iným zdra-votníckym vedným disciplínam. Pracovníci odboru, druhy pracovísk. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii. Postupy v oblasti prevencie a liečby. Hodnotenie funkčného stavu. Edukácia na úrovni jedinca a komunít. Problematika objektivizácie fyzioterapeutických po-stupov. Systém kontroly kvality vo fyzioterapii. Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo. Prehľad základných prostriedkov fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, inhalácie klimatoterapia, hydroterapia. Rehabilitácia, ciele, rehabilitačný program. Zdravie a choroba vo vzťahu k rehabilitácii. Základné zložky rehabili-tácie. Rehabilitácia liečebná, pracovná, sociálna pedagogická. Činnosť svalov. Svalová kon-trakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov. Kineziológia, základné pojmy. Svalové dysbalancie a ich systemizácia. Svalové funkcie z pohľadu posturálnej onto-genézy. Motorické stereotypy. Postúra. Stabilizačná funkcia svalov. Regenerácia. Aktívna a pasívna forma regenerácie. Základné skupiny regenerácie. Pedagogické, psychologické a biologické prostriedky regenerácie. Facilitačné a inhibičné techniky. Posturálna reakcia vzpriamovania, rovnovážne reakcie. Prehľad najčastejších metodík. Fyzioterapia pri skolió-zach. Základy vývojovej kineziológie. Metódy liečebnej rehabilitácie v prevencii civilizačných chorôb. Posturálna korekcia. Pohybová životospráva |
|
Odporúčaná literatúra | |
Kociová K. a kol.: Základy fyzioterapie. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 2013, 238 s. Takáč P.: Klinická propedeutika v rehabilitácii pre poslucháčov lekárskej fakulty. Ko-šice, UPJŠ, 2006, 230 s. |
|
Podmienky na absolvovanie predmetu | |
Podmienky na absolvovanie predmetu: Aktívna účasť študenta na prednáškach a cvičeniach. Záverečné hodnotenie: zápočet, skúška
| |
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
slovenský |
Hodnotenie predmetu | |||||
Celkový počet hodnotených študentov: 178 | |||||
A | B | C | D | E | FX |
77.53 | 18.54 | 2.25 | 0.0 | 1.69 | 0.0 |
Dátum poslednej zmeny: 25.06.2015 | |||||
Schválil: Garant Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD. |