Prednášky: 1. Terminologické vymedzenie intervencií s asistenciou psov (medzinárodný kontext a slovenské podmienky). Legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov v SR. 2. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: welfare psa a metodika hodnotenia welfare v rôznych typoch intervencie, príklady kontraindikácií intervencií na zdravie psa. 3. Historické aspekty intervencií s asistenciou psov – stručný exkurz. Proces profesionalizácie – medzinárodný a národný kontext. 4. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa vhodného na intervenciu (kritériá, testovanie, monitoring). Stanovanie plánov výchovy a výcviku s ohľadom na ontogenézu jedinca. Socializácia, habituácia, senzitizácia. Základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia. Vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov. Kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu. 5. Teoretické východiská intervencií s asistenciou psov (teória pripútania, hypotéza biofílie, koncept sociálnej opory, koncepcia potreby pozornosti). 6. Teoretické východiská intervencií s asistenciou psov (bio-psycho-socio-spirituálny model, teória sociálneho kapitálu, ekologická perspektíva v sociálnej práci). 7. Príprava humánno-animálneho tímu. Reliabilita, prediktabilita, kontrolovateľnosť, vhodnosť a súlad s manažmentom rizík v rôznych prostrediach ako kľúčové intervenčné kritériá. Posúdenie vhodnosti humánno-animálneho tímu pre intervenčné nasadenie. 8. Príprava humánno-animálneho tímu z pohľadu facility manažmentu - databáza cvikov, aktivít a spoločných činností psovod - pes. Delenie cvikov a aktivít v nadväznosti na prostredie, typ intervencie, typ klienta a možnosti pomôcok. Časť edukačne a psychosociálne orientované intervencie. Prvky brainworku a noseworku v intervenciách s asistenciou psa. 9. Plánovanie a realizácia programov a intervencií s asistenciou psov. Proces a výsledok posúdenia podmienok pre realizáciu programu s asistenciou psov. Kontraindikácie intervencií s asistenciou psov. 10. Príprava humánno-animálneho tímu z pohľadu facility manažmentu - databáza cvikov, aktivít a spoločných činností psovod - pes. Delenie cvikov a aktivít v nadväznosti na prostredie, typ intervencie, typ klienta a možnosti pomôcok. Časť fyzioterapia v zdravotníctve a sociálnych službách. Prepojenie fyzioterapie, polohovania, lízania, doplnkových terapií pohybového aparátu a podporné terapie (dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia) do intervencie s asistenciou psov. 11. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov. Formulácia cieľov pre program intervencií s asistenciou psov. Voľba adekvátneho tímu, koncipovanie intervenčného plánu. Evaluácia intervencií s asistenciou psov. 12. Exkurzia – Spojená škola internátna v Levoči. Cvičenia: 1. Vybrané otázky terapeutických intervencií s asistenciou psov (osobnosť terapeuta, terapeutická situácia, klient terapie). Terapeutický vzťah ako kľúčový faktor terapie s asistenciou psov. Účinné terapeutické faktory. 2. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: stres psa v kontexte intervencií, metodiky monitoringu a hodnotenia welfare psa, konkrétne príklady dobrej praxe. Odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity. 3. Etické aspekty intervencií s asistenciou psov (etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie podľa zvoleného modelu). 4. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca. Stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku, stanovenie výcvikového plánu. Vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť. Meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie. Stanovenie možností a limitov zapojenia psa do intervenčného procesu. 5. Etické aspekty intervencií s asistenciou psov. Otázky moci v kontexte pomáhajúcich profesií. Etický kódex v kontexte intervencií s asistenciou psov. 6. Handler ako kľúčový faktor úspechu intervencií s asistenciou psov a jeho spôsobilosti a úlohy v kontexte intervencií. Supervízia v kontexte intervencií s asistenciou psov. 7. Plánovanie a realizácia programov a intervencií s asistenciou psov. Matica environmentálnej dynamiky. Procedurálne, organizačné a personálne faktory programu intervencií s asistenciou psov. Handler ako súčasť odborného tímu. 8. Príprava humánno-animálneho tímu: nácvik cvikov a aktivít so psom v oblasti edukácie, metodiky výcviku, prístupu, pozitívneho podmieňovania, nácvik brainworku a noseworku. 9. Plánovanie a realizácia konkrétnej intervencie s asistenciou psov. Špecifické otázky ohľadom prípravy intervenčného plánu a výberu intervenčných techník v intervenciách s asistenciou psov. Dynamizácia intervenčného prostredia prítomnosťou psa. Inkorporácia psov do terapeutického procesu ako determinant výberu konkrétnych techník. 10. Príprava humánno-animálneho tímu: nácvik cvikov a aktivít so psom vo fyzioterapii, metodiky výcviku, prístupu, pozitívneho podmieňovania, nácvik polohovania, handle prístupu, loptičkovania a iných podporných techník. 11. Prezentácie a hodnotenie seminárnych prác. 12. Exkurzia – Spojená škola internátna v Levoči. |