Canisterapia

Študijný program: vzťah človek - zviera a jeho využitie v canisterapii a hipoterapii denná forma štúdia
Jazyk uskutočnovania:   slovenský
Kód predmetu: PEU/Cant2 CANHIPdf/14    Skratka: Cant2 CANHIPdf
  •  Kredity: 7
  •  Ukončenie: Zápočet a skúška
  •   Prednášky: 2 / Cvičenia: 3
  •   Semester: zimný semester
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby: Prednáška / Cvičenie
Rozsah výučby: Týždenný: 2 / 3   -   Za obdobie štúdia: 26 / 39 (odporúčaný, v hodinách)
Metóda štúdia: prezenčná
 
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety
Podmieňujúce:  
 
Vyučujúci
Prednášajúci:
Cvičiaci:
Garant:
PODMIENKY NA ABSOLVOVANIE PREDMETU
Predmet je hodnotený zápočtom a skúškou. Výsledné hodnotenie sa vypočíta na základe súčtu bodov získaných z priebežného hodnotenia (seminárnej práce a videonahrávok) a ústnej skúšky, pričom zo všetkých súčastí je potrebné získať minimálne 50 % bodov. Na získanie hodnotenia A musí získať najmenej 91 %, na získanie hodnotenia B 81 %, na hodnotenie C najmenej 71 %, na hodnotenie D 61 %, na hodnotenie E najmenej 51 %. Študent, ktorý získa 50 a menej %, bude hodnotený stupňom FX.
Výsledky vzdelávania
Výsledky vzdelávania:
Absolventka, absolvent predmetu dokáže:
- diferencovať pojmoslovie, definovať odborné pojmy z oblasti intervencií s asistenciou psov a adekvátne situácii ich používať;
- stručne popísať historické kontexty a aktuálny stav v oblasti intervencií s asistenciou psov so špecifickým zameraním na slovenské podmienky;
- diferencovať, definovať a klasifikovať metódy a formy intervencií s asistenciou psov, vysvetliť ich prieniky i špecifiká, navrhovať ich účelné využitie v konkrétnych situáciách pomáhajúcej praxe na základe odbornej argumentácie;
- adekvátne a kreatívne navrhovať techniky intervencií s asistenciou psov pre konkrétne situácie v pomáhajúcej praxi;
- popísať legislatívne, kvalifikačné, inštitucionálne a etické požiadavky na výkon intervencií s asistenciou psov v slovenskej pomáhajúcej praxi;
- vymedziť a popísať základné determinanty a elementy efektívnej prípravy humánno-animálneho tímu pre výkon intervencií s asistenciou psov;
- vymedziť kritériá vhodnosti humánno-animálneho tímu pre výkon intervencií s asistenciou psov a tieto aplikovať v návrhu konkrétnych programov intervencií s asistenciou psov;
- vlastnými slovami vysvetliť vybrané teoreticko-metodologické koncepty pozitívneho vplyvu humánno-animálnych interakcií (teória pripútania, teória sociálneho kapitálu, hypotéza biofílie, koncept sociálnej opory, bio-psycho-socio-spirituálny model, ekosystémový prístup), na základe odbornej argumentácie navrhovať ich efektívne využitie v konkrétnych situáciách pomáhajúcej praxe ako východiskové koncepty spolu s adekvátnymi návrhmi metód, foriem a techník intervencií s asistenciou psov;
- popísať proces a oblasti plánovania programov s asistenciou psov v konkrétnych podmienkach – posúdiť podmienky a riziká pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov v organizácii na základe analýzy vonkajších a vnútorných podmienok v jej jednotlivých krokoch, odborne argumentovať výsledok posúdenia a navrhovať optimálne podmienky, resp. pre realizáciu programu v konkrétnej organizácii na personálnej, procedurálnej aj organizačnej úrovni, formulovať ciele programu a evaluačné indikátory a nástroje programu v organizácii;
- s využitím odbornej argumentácie navrhovať, inovovať a testovať nové pomôcky pre intervencie s asistenciou psov;
- definovať podmienky a adekvátne voliť metodiku zisťovania welfare psa počas intervencií;
- vysvetliť význam supervízie v oblasti intervencií s asistenciou psov;
- získané poznatky aplikovať s náležitou odbornou argumentáciou pri spracúvaní návrhu programu intervencií s asistenciou psov; prezentovať navrhnutý projekt v skupine, formulovať problémy vyplývajúce z navrhovaného projektu pre diskusiu v skupine, diskutovať o plánovaných postupoch a návrhoch riešení, zdôvodniť vlastné stanovisko a konkretizovať odporúčania pre ich uplatnenie v praxi.
Stručná osnova predmetu
- Intervencie s asistenciou psov – terminologické vymedzenie, metódy a formy, špecifiká výkonu v podmienkach Slovenskej republiky. Využitie v pomáhajúcej praxi.
- Historické kontexty intervencií s asistenciou psov. Proces profesionalizácie intervencií s asistenciou psov.
- Východiskové teoreticko-metodologické koncepty pozitívneho vplyvu humánno-animálnych interakcií na kvalitu života ľudí (teória pripútania, teória sociálneho kapitálu, hypotéza biofílie, koncept sociálnej opory, bio-psycho-socio-spirituálny model, ekosystémové prístupy).
- Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov v kontexte slovenskej pomáhajúcej praxe.
- Plánovanie programov s asistenciou psov – fundamentálne podmienky realizácie programu, príprava humánno-animálneho tímu a posúdenie vhodnosti pre výkon intervencií, formulácia cieľov, manažment rizík v intervenčnom programe.
- Procesuálne a metodické charakteristiky konkrétnej intervencie s asistenciou psov. Indikácie a kontraindikácie, formulovanie intervenčného plánu, návrh optimálnych intervencií, databáza techník v kontexte jednotlivých intervenčných metód, realizácia a vyhodnotenie efektivity.
- Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a špecifiká v kontexte intervencií s asistenciou psov.
- Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov.
- Vybrané otázky terapeutických intervencií s asistenciou psov (účinné terapeutické faktory, modifikácia environmentálnej dynamiky, variabilita rol zvierat v terapeutických intervenciách, vybrané techniky terapie s asistenciou psov).
- Využitie prvkov noseworku, detekcie pachov a brainworku v intervenciách s asistenciou psa.
Sylabus predmetu
Prednášky:
1. Terminologické vymedzenie intervencií s asistenciou psov (medzinárodný kontext a slovenské podmienky). Legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov v SR.
2. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: welfare psa a metodika hodnotenia welfare v rôznych typoch intervencie, príklady kontraindikácií intervencií na zdravie psa.
3. Historické aspekty intervencií s asistenciou psov – stručný exkurz. Proces profesionalizácie – medzinárodný a národný kontext.
4. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa vhodného na intervenciu (kritériá, testovanie, monitoring). Stanovanie plánov výchovy a výcviku s ohľadom na ontogenézu jedinca. Socializácia, habituácia, senzitizácia. Základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia. Vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov. Kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu.
5. Teoretické východiská intervencií s asistenciou psov (teória pripútania, hypotéza biofílie, koncept sociálnej opory, koncepcia potreby pozornosti).
6. Teoretické východiská intervencií s asistenciou psov (bio-psycho-socio-spirituálny model, teória sociálneho kapitálu, ekologická perspektíva v sociálnej práci).
7. Príprava humánno-animálneho tímu. Reliabilita, prediktabilita, kontrolovateľnosť, vhodnosť a súlad s manažmentom rizík v rôznych prostrediach ako kľúčové intervenčné kritériá. Posúdenie vhodnosti humánno-animálneho tímu pre intervenčné nasadenie.
8. Príprava humánno-animálneho tímu z pohľadu facility manažmentu - databáza cvikov, aktivít a spoločných činností psovod - pes. Delenie cvikov a aktivít v nadväznosti na prostredie, typ intervencie, typ klienta a možnosti pomôcok. Časť edukačne a psychosociálne orientované intervencie. Prvky brainworku a noseworku v intervenciách s asistenciou psa.
9. Plánovanie a realizácia programov a intervencií s asistenciou psov. Proces a výsledok posúdenia podmienok pre realizáciu programu s asistenciou psov. Kontraindikácie intervencií s asistenciou psov.
10. Príprava humánno-animálneho tímu z pohľadu facility manažmentu - databáza cvikov, aktivít a spoločných činností psovod - pes. Delenie cvikov a aktivít v nadväznosti na prostredie, typ intervencie, typ klienta a možnosti pomôcok. Časť fyzioterapia v zdravotníctve a sociálnych službách. Prepojenie fyzioterapie, polohovania, lízania, doplnkových terapií pohybového aparátu a podporné terapie (dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia) do intervencie s asistenciou psov.
11. Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov. Formulácia cieľov pre program intervencií s asistenciou psov. Voľba adekvátneho tímu, koncipovanie intervenčného plánu. Evaluácia intervencií s asistenciou psov.
12. Exkurzia – Spojená škola internátna v Levoči.
Cvičenia:
1. Vybrané otázky terapeutických intervencií s asistenciou psov (osobnosť terapeuta, terapeutická situácia, klient terapie). Terapeutický vzťah ako kľúčový faktor terapie s asistenciou psov. Účinné terapeutické faktory.
2. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: stres psa v kontexte intervencií, metodiky monitoringu a hodnotenia welfare psa, konkrétne príklady dobrej praxe. Odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity.
3. Etické aspekty intervencií s asistenciou psov (etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie podľa zvoleného modelu).
4. Welfare psa a etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca. Stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku, stanovenie výcvikového plánu. Vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť. Meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie. Stanovenie možností a limitov zapojenia psa do intervenčného procesu.
5. Etické aspekty intervencií s asistenciou psov. Otázky moci v kontexte pomáhajúcich profesií. Etický kódex v kontexte intervencií s asistenciou psov.
6. Handler ako kľúčový faktor úspechu intervencií s asistenciou psov a jeho spôsobilosti a úlohy v kontexte intervencií. Supervízia v kontexte intervencií s asistenciou psov.
7. Plánovanie a realizácia programov a intervencií s asistenciou psov. Matica environmentálnej dynamiky. Procedurálne, organizačné a personálne faktory programu intervencií s asistenciou psov. Handler ako súčasť odborného tímu.
8. Príprava humánno-animálneho tímu: nácvik cvikov a aktivít so psom v oblasti edukácie, metodiky výcviku, prístupu, pozitívneho podmieňovania, nácvik brainworku a noseworku.
9. Plánovanie a realizácia konkrétnej intervencie s asistenciou psov. Špecifické otázky ohľadom prípravy intervenčného plánu a výberu intervenčných techník v intervenciách s asistenciou psov. Dynamizácia intervenčného prostredia prítomnosťou psa. Inkorporácia psov do terapeutického procesu ako determinant výberu konkrétnych techník.
10. Príprava humánno-animálneho tímu: nácvik cvikov a aktivít so psom vo fyzioterapii, metodiky výcviku, prístupu, pozitívneho podmieňovania, nácvik polohovania, handle prístupu, loptičkovania a iných podporných techník.
11. Prezentácie a hodnotenie seminárnych prác.
12. Exkurzia – Spojená škola internátna v Levoči.
Odporúčaná literatúra
AADLAND, E. a T. MATULAYOVÁ, eds. 2011. Etické reflexie v pomáhajúcich profesiách. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. ISBN 978-80-555-0331-8.
Etický kódex Slovenskej komory psychológov
Etický kódex Slovenskej psychoterapeutickej spoločnosti
Etický kódex sociálneho pracovníka a asistenta sociálnej práce
Etický kódex zdravotníckeho pracovníka
FINE, A. H., ed. 2006. Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice. Second Edition. San Diego, London: Academic Press, Elsevier. ISBN 978-0-1236-9484-3.
FINE, A. H., ed. 2010. Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice. Third Edition. London, Burlington, San Diego: Academic Press, Elsevier. ISBN 978-0-12-381453-1.
FINE, A. H., ed., 2015. Handbook on Animal-Assisted Therapy. Foundations and Guidelines for Animal-Assisted Interventions. Fourth Edition. London, San Diego, Waltham: Academic Press. ISBN 978-0-12-801292-5.
GUGGENBUHL-CRAIG, A., 2007. Nebezpečí moci v pomáhajích profesích. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-302-4.
CHANDLER, C. K., 2012. Animal-Assisted Therapy in Counseling. Second Edition. New York, London: Routledge Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-415-88833-2.
KOPŘIVA, K., 2008. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. ISBN 80-736718-1-6.
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví. Proč, co a jak. Praha: Vydavateľstvo Brázda. ISBN 80-209-0356-9.
PARISH-PLASS, N., ed., 2013. Animal-Assisted Psychotherapy. Theory, Issues, and Practice. West Lafayette: Purdue University Press. ISBN 978-1-55753-651-8.
RISTOL, F. 2015. Animal Assisted Therapy, CTAC method. Miami:Smiles CTAC Inc.ISBN 978-0-9886331-O-O
STANČÍKOVÁ, M. a J. ŠABATOVÁ , 2012. Canisterapie v teorii a praxi. Vyškov: PIAFA Vyškov. ISBN 978-80-87731-00-0.
ŠOLTÉSOVÁ, D. a M. BOSÁ, 2016. Intervencie s asistenciou psov – úvod do teórie a praxe. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. ISBN 978-80-555-1686-8.
ŠOLTÉSOVÁ, D., 2014. Rizikový pojem „canisterapia“. Prešov: FF PU. ISBN 978-80-555-1159-7.
ŠOLTÉSOVÁ, D., M. BOSÁ a A. RUSNÁKOVÁ, 2016. „Canisterapia“ na Slovensku – aktuálny stav optikou zmeny . Prešov: Vydavateľstvo PU v Prešove. ISBN 978-80-555-1733-9.
VELEMÍNSKÝ, M., ed., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Nakladatelství Dona. ISBN 978-80-7322-109-6.
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti
Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Webové stránky organizácií: Animal Assisted Intervention International,European Society for Animal Assisted Therapy, International Association of Human-Animal Interaction Organizations, International Society for Animal-Assisted Therapy, International Society for Anthrozoology, Pet Partners
Podmienky na absolvovanie predmetu
Priebežné hodnotenie:
Predmet je hodnotený zápočtom a skúškou. V priebehu semestra študentka, študent spracuje, prezentuje a odovzdá: 1) seminárnu prácu v printovej podobe – návrh projektu intervencií s asistenciou psov pre konkrétnu organizáciu s odbornou argumentáciou (možnosť získať 6 bodov); 2) tri krátke (max. 1,5 minúty) komentované videonahrávky (vo formáte MP4) prípravy intervencie s metodikou nácviku práce so psom (na tri samostatné témy: pachové práce, aportovanie a tvorba pomôcok v kontexte intervencií s asistenciou psov) (možnosť získať 6 bodov).
Počas skúškového obdobia realizuje ústnu skúšku (možnosť získať 18 bodov).
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Predmet je hodnotený zápočtom a skúškou. Výsledné hodnotenie sa vypočíta na základe súčtu bodov získaných z priebežného hodnotenia (seminárnej práce a videonahrávok) a ústnej skúšky, pričom zo všetkých súčastí je potrebné získať minimálne 50 % bodov. Na získanie hodnotenia A musí získať najmenej 91 %, na získanie hodnotenia B 81 %, na hodnotenie C najmenej 71 %, na hodnotenie D 61 %, na hodnotenie E najmenej 51 %. Študent, ktorý získa 50 a menej %, bude hodnotený stupňom FX.
Záverečné hodnotenie:
Výsledné hodnotenie sa vypočíta na základe súčtu bodov získaných z priebežného hodnotenia (seminárnej práce a videonahrávok) a ústnej skúšky, pričom zo všetkých súčastí je potrebné získať minimálne 50 % bodov. Na získanie hodnotenia A musí získať najmenej 91 %, na získanie hodnotenia B 81 %, na hodnotenie C najmenej 71 %, na hodnotenie D 61 %, na hodnotenie E najmenej 51 %. Študent, ktorý získa 50 a menej %, bude hodnotený stupňom FX.
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU
 
Hodnotenie predmetu
Celkový počet hodnotených študentov: 126
ABCDEFX
46.8321.4310.3211.98.730.79
 
Dátum poslednej zmeny: 23.09.2018
Schválil: Garant Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD.
Skip to content