Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: | |
Forma výučby: | Prednáška / Cvičenie |
Rozsah výučby: | Týždenný: 2 / 2 - Za obdobie štúdia: 26 / 26 (odporúčaný, v hodinách) |
Metóda štúdia: | prezenčná |
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety | |
Žiadne | |
Vyučujúci | |
Prednášajúci: | |
Cvičiaci: | |
Garant: | |
PODMIENKY NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
Podmienky pripustenia ku skúške: Vypracovanie seminárnej práce podľa vopred určených kritérií - min 10 (z max 20b) Priebežný písomný test - min 12b (z max 20b) Min počet po bodov za semester: 22 Záverečné hodnotenie: písomná skúška (min 15b) | |
Výsledky vzdelávania | |
Absolvovaním predmetu študent/ka porozumie psychologickým aspektom starnutia, je schopný/á identifikovať možné adaptačné a integračné krízy v priebehu tretieho veku. Študent/ka je pripravený/á prostredníctvom základnej informačnej bázy na profesionálny kontakt s klientom-seniorom. |
|
Stručná osnova predmetu | |
Starnutie ako proces. Prehľad klasických aj aktuálnych teórií starnutia (s dôrazom na kvalitatívne vývinové teórie starnutia v porovnaní s deficitnými). Vymedzenie aktívneho starnutia. Psychická odolnosť v období starnutia. Možnosti kompenzácie a optimalizácie. Kvalita života a subjektívna pohoda v období starnutia a jej faktory. Prehľad vývinových zmien v priebehu starnutia a staroby (telesné, kognitívne zmeny, zmeny osobnosti, emocionality a možné zmeny sociálneho rolí, správania a komunikácie). Adaptačné ťažkosti v období starnutia: - stratégie vyrovnávania sa so starnutím. - odchod do dôchodku – psychologické aspekty (analýza ziskov a strát). - adaptácia na zmeny v rodinnom systéme (možné dôvody zvýšenej záťaže manželského vzťahu) Problematika osamelosti. Prirodzené verzus inštitucionálne prostredie. Integračné ťažkosti. Špecifické otázky gerontopsychológie: vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniorov, význam zmyslu života v období starnutia, selfmanagment u starších ľudí. Otázky thanatológie: - postoje k smrti, spracovani straty. Trúchlenie a smútok ako reakcie na stratu, prejavy a štádia smútku, funkčné a dysfunkčné formy smútenia, význam rituálov. - smrť a starostlivosť o umierajúcich Zhrnutie poznatkov o vývine z celoživotnej perspektívy. |
|
Sylabus predmetu | |
1. Starnutie ako proces. Prehľad klasických aj aktuálnych teórií starnutia (s dôrazom na kvalitatívne vývinové teórie starnutia v porovnaní s deficitnými). 2. Vymedzenie aktívneho starnutia. Tvorivé a pozitívne stratégie života starých ľudí. 3. Psychická odolnosť v období starnutia. Možnosti kompenzácie a optimalizácie. 4. Kvalita života a subjektívna pohoda v období starnutia a jej faktory. 5. Prehľad vývinových zmien v priebehu starnutia a staroby (telesné, kognitivne zmeny, zmeny osobnosti, emocionality a možné zmeny sociálneho rolí, správania a komunikácie). 6. Porovnanie tzv. tretieho a štvrtého veku v jednotlivých oblastiach zmien súvisiacich so starnutím. 7. Adaptačné ťažkosti v období starnutia: stratégie vyrovnávania sa so starnutím. 8. Adaptačné ťažkosti v období starnutia - odchod do dôchodku – psychologické aspekty (analýza ziskov a strát). 9. Osobnosť starnúceho človeka - adaptácia na zmeny v rodinnom systéme (možné dôvody zvýšenej záťaže manželského vzťahu) 10. Problematika osamelosti. 11. Prirodzené verzus inštitucionálne prostredie. Integračné ťažkosti. 12.Špecifické otázky gerontopsychológie - vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniorov, význam zmyslu života v období starnutia, selfmanagment u starších ľudí 13. Otázky thanatológie - postoje k smrti a reakcie na stratu, smútenie, prejavy a štádia smútku, funkčné a dysfunkčné formy smútenia. Smrť a starostlivosť o umierajúcich, zvládanie finálneho štádia vývinu. Zhrnutie poznatkov o vývine z celoživotnej perspektívy. |
|
Odporúčaná literatúra | |
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie II. Portál Praha 2005 a staršie vydania. Gruss, P.(ed): Perspektivy stárnutí. Praha, Portál.2009. Hoskovcová, S. Psychosociální intervence. Karolinum, 2009. Haškovcová, H.: Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. Praha, Galén 2000. Kubíčková, N.: Zármutek a pomoc pozůstalým. Praha, ISV 2001. |
|
Podmienky na absolvovanie predmetu | |
Priebežné hodnotenie: Vypracovanie seminárnej práce podľa vopred určených kritérií - min 10 (z max 20b) Priebežný písomný test - min 12b (z max 20b) Min počet po bodov za semester: 22 Podmienky na absolvovanie predmetu: Podmienky pripustenia ku skúške: Vypracovanie seminárnej práce podľa vopred určených kritérií - min 10 (z max 20b) Priebežný písomný test - min 12b (z max 20b) Min počet po bodov za semester: 22 Záverečné hodnotenie: písomná skúška (min 15b) Záverečné hodnotenie: Záverečné hodnotenie: písomná skúška (15 otázok, maximu 30 bodov, úrovne hodnotenia: A 30-27b, B 26 -24b, C 23 – 21b, D 20 – 18b, E 17 – 15b, FX menej ako 14 bodov.
| |
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
slovenský |
Hodnotenie predmetu | |||||
Celkový počet hodnotených študentov: 132 | |||||
A | B | C | D | E | FX |
35.61 | 40.91 | 19.7 | 2.27 | 1.52 | 0.0 |
Dátum poslednej zmeny: 18.11.2022 | |||||
Schválil: Garant Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD. |