Štátna skúška

Študijný program: vzťah človek - zviera a jeho využitie v canisterapii a hipoterapii denná forma štúdia
Jazyk uskutočnovania:   slovenský
Kód predmetu: ŠtudOdd/ŠS ZS-CANHIP/14    Skratka: ŠS ZS-CANHIP
  •  Kredity: 10
  •  Ukončenie: Štátna skúška - predmet štátnej skúšky
  •  
  • Semester:
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby:
Rozsah výučby: Týždenný:    -   Za obdobie štúdia: (odporúčaný, v hodinách)
Metóda štúdia:
 
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety
Žiadne
 
Vyučujúci
Garant:
OBSAHOVÁ NÁPLŇ ŠTÁTNICOVÉHO PREDMETU
A-01 Behaviorálna terapia problémového správania psov, princípy a metódy.
A-02 Strach a fóbia u psov, definícia, manifestácia, terapia
A-03 Anxieta a separačná anxieta u psov, definícia, typické behaviorálne prejavy, terapia.
A-04 Stereotypné správanie u psov, etiológia, terapia, prognóza
A-05 Agresivita psov, základný koncept, rizikové faktory, kategórie agresivity.
A-06 Poruchy eliminačného správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
A-07 Poruchy digestívneho správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
A-08 Poruchy sexuálneho a materského správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
A-09 Kognitívna dysfunkcia u psov a poruchy správania s tým spojené.
A-10 Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: počiatky liečebného využívania interakcií so zvieratami (prvé snahy o využívanie interakcií so zvieratami k liečebným účelom v staroveku a stredoveku, zmeny v postojoch k zvieratám v novoveku a útlm záujmu o humánno-animálne vzťahy na začiatku 20. storočia). Intervencie s asistenciou psov v 20. a 21. storočí v medzinárodných kontextoch (významné osobnosti a organizácie, výskum).
A-11 Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: intervencie s asistenciou psov a proces profesionalizácie na Slovensku.
A-12 Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória pripútania a koncept sociálnej opory (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
A-13 Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória sociálneho kapitálu a ekologická perspektíva v sociálnej práci (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
A-14 Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: bio-psycho-socio-spirituálny model zdravia a hypotéza biofílie (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
A-15 Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov: etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie, etické kódexy slovenskej pomáhajúcej praxe ako inšpirácia pre intervencie s asistenciou psov. Etické zásady intervencií s asistenciou psov. Právne predpisy v oblasti intervencií s asistenciou psov. Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a jej špecifiká v oblasti intervencií s asistenciou psov.
A-16 Welfare psa v kontexte intervencií s asistenciou psov (intervencie s asistenciou psov a stres psa; welfare psa a metodika jeho zisťovania; výber psa vhodného pre intervencie z hľadiska jeho welfare a efektivita humánno-animálneho tímu v týchto kontextoch; odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity).
A-17 Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: príprava psa pre intervencie (vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť; procesy socializácie, habituácie a senzitizácie v príprave pre intervencie; meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie; vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov; koncipovanie plánov výchovy a výcviku v kontexte jeho ontogenetických špecifík; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu).
A-18 Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa pre intervencie (kritériá, testovanie, monitoring; testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca; stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku; základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia v kontexte intervencií s asistenciou psov; kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu).
A-19 Terminológia v oblasti intervencií s asistenciou psov. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia a pojmoslovie využívané v národných a medzinárodných kontextoch.
A-20 Evolúcia a domestikácia psa, rozdiely v správaní medzi vlkom a psom.
A-21 Komunikácia a senzorická percepcia psa.
A-22 Sociokognitívne schopnosti psov, inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa.
A-23 Ontogenéza psa - vývojové fázy, socializácia a habituácia.
A-24 Temperament a osobnosť psa, metódy zisťovania.
A-25 Etogram psa - agonistické správanie.
A-26 Protozoárne choroby tenkého čreva psov (giardióza a izosporóza).
A-27 Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia psov (kliešťové encefalitídy, boreliózy, tularémia, leishmanióza, babezióza, dirofilarióza).
A-28 Najdôležitejšie infekčné a parazitárne choroby prenosné zo psov na človeka. Preventívne a zdolávacie opatrenia v chovoch psov vo vzťahu k zoonózam.
A-29 Infekčné choroby postihujúce nervový systém psov.
A-30 Viachostiteľské kokcidiózy psov – charakteristika, rozdelenie (sarkocystóza, toxoplazmóza).
A-31 Pásomnice psov – najvýznamnejšie druhy. Echinokokóza a alveokokóza psov a psovitých šeliem, etiológia, epizootológia epidemiológia. Cystická echinokokóza a alveolárna echinokokóza.
A-32 Toxokaróza a toxaskarióza, etiológia, vývinový cyklus, klinické príznaky, prevencia. Larva migrans visceralis a larva migrans ocularis.
A-33 Choroby tráviaceho systému psov, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy).
A-34 Infekčné a parazitárne ochorenia kože psov, etiológia, klinické príznaky, diagnostika.
A-35 Bioklimatológia koní a psov.
A-36 Základné požiadavky na umiestnenie a držanie psov v domácnostiach a v útulku.
A-37 Asanačné opatrenia v chove psov.
A-38 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: humánno-animálny tím pre intervencie s asistenciou psov. Príprava a posúdenie vhodnosti pre intervencie.
A-39 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: posúdenie podmienok pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov: analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia pre poskytovanie intervencií, proces a výsledok posúdenia, matica environmentálnej dynamiky.
A-40 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: personálne, procedurálne a organizačné elementy realizácie intervencií s asistenciou psov v organizácii. Spolupráca humánno-animálneho tímu s ďalšími odborníkmi.
A-41 Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: formulácia cieľov, výber adekvátnej metodiky a evaluácia intervencií s asistenciou psov.
A-42 Využitie intervencií s asistenciou psov v psycho/socioterapii (terapeutický vzťah a účinné terapeutické faktory; dynamizácia terapeutického prostredia prítomnosťou zvierat; metodika realizácie; využívanie pomôcok).
A-43 Využitie intervencií s asistenciou psov vo fyzioterapii (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok, polohovanie, kombinované činnosti – dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia a ich prvky v intervenciách s asistenciou psov).
A-44 Využitie intervencií s asistenciou psov vo vzdelávaní (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok).
B-01 Behaviorálna terapia problémového správania koní, princípy a metódy.
B-02 Separačná anxieta u koní – definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
B-03 Agresivita u koní – druhy, príčiny, význam, prejavy, prevencia, možnosti riešenia.
B-04 Stereotypné správanie koní – klkanie – druhy, definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
B-05 Stereotypné správanie koní – headshaking - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
B-06 Stereotypné správanie koní – hodinárčenie a chodenie v boxe - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
B-07 Stereotypné správanie koní – nadmerné olizovanie, hranie sa s jazykom, žutie dreva a podstielky - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
B-08 Poruchy sexuálneho a materského správania koní- druhy, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
B-09 Abnormálne digestívne správanie koní.
B-10 Problémové správanie pri pracovnom využití koní - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
B-11 Evolúcia a domestikácia koňa jej vplyv na správanie domestikovaných koní, význam pre človeka.
B-12 Komunikácia a senzorická percepcia koňa.
B-13 Ontogenéza koňa - gravidita, pôrod, ranná ontogenéza správania, odstav, typy dospelosti, socializácia a habituácia.
B-14 Sociokognitívne schopnosti koní - inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa, testy.
B-15 Sociálne správanie kopytníkov - typy skupín a ich zloženie, hierarchia, význam pre prax.
B-16 Faktory vplývajúce na temperament koňa, hodnotenie temperamentu koňa - cieľ, typy testov, ich výhody, nevýhody.
B-17 Etogram - agonistické správanie kopytníkov.
B-18 Výber koňa pre hipoterapiu.
B-19 Príprava mladého koňa pre hipoterapiu, základný výcvik.
B-20 Špeciálny výcvik, výstroj hipoterapeutického koňa.
B-21 Starostlivosť o hipoterapeutického koňa.
B-22 Biomechanika pohybu koňa a jazdca.
B-23 Liečba koňom v histórii človeka, terminológia hipoterapie.
B-24 Indikácie a kontraindikácie hipoterapie.
B-25 Pôsobenie hiporehabilitácie.
B-26 Korektný sed a výkony v hiporehabilitácii.
B-27 Hiporehabilitácia pri periférnych poruchách pohybového systému a DMO.
B-28 Praktický prínos hiporehabilitácie - sebauvedomovanie.
B-29 Návody na terapeutické plány, najčastejšie chyby hipoterapie.
B-30 Športové jazdenie postihnutých.
B-31 Pôsobenie pedagogicko-psychologického jazdenia.
B-32 Indikácie pedagogicko-psychologického jazdenia.
B-33 Pedagogicko-psychologické jazdenie, všeobecná časť.
B-34 Hipoterapia v psychiatrii.
B-35 Praktické vykonávanie hipoterapie.
B-36 Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia koní.
B-37 Viachostiteľské kokcidiózy koní – charakteristika, rozdelenie.
B-38 Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy).
B-39 Ochorenia kože koní, etiológia, klinické príznaky, diagnostika.
B-40 Nervové infekcie koní.
B-41 Infekcie reprodukčného systému u koní.
B-42 Choroby dýchacieho systému koní.
B-43 Najdôležitejšie zoonózy koní, preventívne opatrenia.
B-44 Ustajňovacie systémy v chove koní.
B-45 Asanačné opatrenia v chove koní.
B-46 Hygienické aspekty úpravy exkrementov zvierat (psov a koní).
C-01 Definícia a charakteristika fyzioterapie. Hlavné úlohy fyzioterapie. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii.
C-02 Základné prostriedky fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, klimatoterapia, hydroterapia.
C-03 Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo.
C-04 Činnosť svalov. Svalová kontrakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov.
C-05 Skolióza, chybné držanie tela. Definícia, patogenéza, rozdelenie, základy hodnotenia, možnosti fyzioterapie a hipoterapie.
C-06 Najčastejšie poškodenia nervového systému u detí. Detská mozgová obrna. hiporehabilitácia.
C-07 Najčastejšie neurologické ochorenia u dospelých. Cievna mozgová príhoda, sclerosis multiplex. Základy fyzioterapie. Možnosti hipoterapie.
C-08 Starnutie človeka, rozdelenie ľudského veku, zmeny orgánových systémov vo vyššom veku. Možnosti a limitácie. Kvalita života. Canisterapia a hipoterapia.
C-09 Koncepcia normality (základné vymedzenie, kritéria normality, kritéria abnormality). Prehľad klinických metódy v psychológii (pozorovanie, rozhovor) ich výhody a nevýhody. Možnosti využitia korelátov týchto metód v animoterapeutickej praxi.
C-10 Psychogénna etiológia psychických porúch – vymedzenie; konflikt, frustrácia, deprivácia a trauma ako psychogénne etiologické premenné.
C-11 Úzkosť a jej prejavy – charakteristika úzkosti na základe zážitkovej, poznávacej, motivačnej, expresívnej a neurovegetatívnej zložky. Prejavy a znaky úzkosti u klienta pri hipoterapii alebo canisterapii.
C-12 Stres a všeobecný adaptačný syndróm – základná definícia, popis modelu zvládania stresu, copingové stratégie.
C-13 Depresia - symptómy depresívnej epizódy, všeobecné zásady animoterapeutickej práce s depresívnym klientom.
C-14 Psychoterapia - indikácie a kontraindikácie psychoterapie. Podobnosti a odlišnosti pri indikáciách a kontraindikáciách animoterapie.
C-15 Sociálne poznávanie - determinanty formovania dojmu, chyby osobného vnímania. Stereotypy, predsudky a diskriminácia.
C-16 Sociálna komunikácia. Konflikty. Chápanie komunikácie v sociálnej psychológii. Druhy sociálnej komunikácie. Neverbálna a verbálna komunikácia (špecifičnosť a druhy). Vymedzenie pojmu konflikt. Druhy konfliktov. Riešenie konfliktu.
C-17 Postoje a ich zmena - povaha a vnútorná štruktúra postojov. Vzťahy postoj-správanie. Persuázia. Zdroj informácie, obsah informácie, informačný kanál, faktory prijímateľa informácie.
C-18 Malé sociálne skupiny a skupinové vplyvy - vymedzenie a typy malých sociálnych skupín. Skupinová štruktúra a kompozícia skupiny. Vývoj skupiny. Socializácia jedinca v skupine. Sociálna facilitácia. Sociálne zaháľanie.
C-19 Agresívne a prosociálne správanie - vymedzenie pojmov. Typy a teórie agresie. Situačné, biologické, osobné faktory agresie. Prečo, kedy a komu pomáhame.
C-20 Definícia pojmu starnutie, popis hlavných faktorov a podmienok aktívneho starnutia, prehľad hlavných telesných a psychických zmien v priebehu starnutia.
C-21 Porovnajte prirodzené a inštitucionálne prostredie seniorov, definujte v čom spočívajú ich integračné ťažkosti a popíšte možnosti ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
C-22 Adaptačné ťažkostí u seniorov (problémy adaptácie na starnutie) a možnosti priaznivého ovplyvnenia a efektívneho zvládania záťažových situácií seniormi.
C-23 Význam rodiny a vplyv rodinných vzťahov pre seniora. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
C-24 Kvalita života seniorov - otázky osamelosti, zmyslu života, subjektívnej spokojnosti a možnosti priaznivého ovplyvnenia. Zásady efektívnej komunikácie pri práci so seniormi.
C-25 Intervencie s asistenciou zvierat v gerontopsychológii - základné zásady využitia vzťahu človek-zviera u seniorov, vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniora, výhody a podmienky uplatnenia intervencií s asistenciou zvierat.
C-26 Základná terminológia pedagogiky (kategórie a pojmy). Vymedzenie významu pedagogiky (jej prínos pre klienta) v rámci canisterapie a hipoterapie.
C-27 Klienti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami – zdravotne znevýhodnení (fyzicky, psychicky) – charakteristika jednotlivých postihnutí a syndrómov, práca s týmto typom klientov.
C-28 Diagnostikovanie a autodiagnostikovanie v práci terapeuta – charakteristika a funkcie.
C-29 Alternatívne koncepcie v edukácii (Montessori, Waldorf).
C-30 Základné psychologické smery - Funkcionalistická psychológia, Behaviorizmus (teória Charlesa Darwina a jeho vplyv na psychológiu, základná charakteristika funkcionalistickej a behaviorálnej psychológie, predmet a ciele skúmania, predstavitelia).
C-31 Základné psychologické smery - Gestalt psychológia, Psychonalýza, Humanistická psychológia - základná charakteristika, predmet a ciele skúmania, predstavitelia.
C-32 Pociťovanie, vnímanie, pozornosť – podnetové prahy, druhy pocitov, organizácia vnemového poľa, rozpoznávanie objektov, vnímanie vzdialenosti, pohybu a času, druhy a vlastnosti pozornosti, poruchy a diagnostika pozornosti.
C-33 Pamäť a učenie – fázy pamäti, teórie zabúdania, druhy pamäti, poruchy pamäti, základné druhy učenie, klasické a operantné podmieňovanie.
C-34 Myslenie, jazyk a reč – druhy myslenia, myšlienkové operácie, vlastnosti jazyka, vzťah medzi rečou, jazykom a myslením.
C-35 Emócie a motivácia – základná charakteristika, funkcia a zložky emócií, teórie emócií, 4 okruhy ľudských motívov, teórie motivácie, teórie potrieb (Freud, Murray, Maslow).
C-36 Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu detstva.
C-37 Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu dospievania.
C-38 Hlavné vývinové úlohy priebehu jednotlivých období dospelosti (vrátane možných kríz v obdobiach prechodu).
C-39 Vysvetlite priebeh a podmienky vytvárania vzťahovej väzby a jej význam. Aplikujte podstatu tohto vzťahu pri vysvetlení vzťahu medzi jedincom a zvieraťom počas života.
C-40 Popíšte sociálno-emocionálny vývin dieťaťa a vysvetlite význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu.
C-41 Vysvetlite význam rodiny a rodinných vzťahov vo vývine. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine s negatívnym dopadom na vývin dieťaťa a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
Stručná osnova predmetu
Behaviorálna terapia problémového správania psov, princípy a metódy.
Strach a fóbia u psov, definícia, manifestácia, terapia
Anxieta a separačná anxieta u psov, definícia, typické behaviorálne prejavy, terapia.
Stereotypné správanie u psov, etiológia, terapia, prognóza
Agresivita psov, základný koncept, rizikové faktory, kategórie agresivity.
Poruchy eliminačného správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
Poruchy digestívneho správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
Poruchy sexuálneho a materského správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
Kognitívna dysfunkcia u psov a poruchy správania s tým spojené.
Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: počiatky liečebného využívania interakcií so zvieratami (prvé snahy o využívanie interakcií so zvieratami k liečebným účelom v staroveku a stredoveku, zmeny v postojoch k zvieratám v novoveku a útlm záujmu o humánno-animálne vzťahy na začiatku 20. storočia). Intervencie s asistenciou psov v 20. a 21. storočí v medzinárodných kontextoch (významné osobnosti a organizácie, výskum).
Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: intervencie s asistenciou psov a proces profesionalizácie na Slovensku.
Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória pripútania a koncept sociálnej opory (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória sociálneho kapitálu a ekologická perspektíva v sociálnej práci (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: bio-psycho-socio-spirituálny model zdravia a hypotéza biofílie (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov: etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie, etické kódexy slovenskej pomáhajúcej praxe ako inšpirácia pre intervencie s asistenciou psov. Etické zásady intervencií s asistenciou psov. Právne predpisy v oblasti intervencií s asistenciou psov. Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a jej špecifiká v oblasti intervencií s asistenciou psov.
Welfare psa v kontexte intervencií s asistenciou psov (intervencie s asistenciou psov a stres psa; welfare psa a metodika jeho zisťovania; výber psa vhodného pre intervencie z hľadiska jeho welfare a efektivita humánno-animálneho tímu v týchto kontextoch; odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity).
Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: príprava psa pre intervencie (vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť; procesy socializácie, habituácie a senzitizácie v príprave pre intervencie; meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie; vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov; koncipovanie plánov výchovy a výcviku v kontexte jeho ontogenetických špecifík; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu).
Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa pre intervencie (kritériá, testovanie, monitoring; testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca; stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku; základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia v kontexte intervencií s asistenciou psov; kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu).
Terminológia v oblasti intervencií s asistenciou psov. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia a pojmoslovie využívané v národných a medzinárodných kontextoch.
Evolúcia a domestikácia psa, rozdiely v správaní medzi vlkom a psom.
Komunikácia a senzorická percepcia psa.
Sociokognitívne schopnosti psov, inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa.
Ontogenéza psa - vývojové fázy, socializácia a habituácia.
Temperament a osobnosť psa, metódy zisťovania.
Etogram psa - agonistické správanie.
Protozoárne choroby tenkého čreva psov (giardióza a izosporóza).
Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia psov (kliešťové encefalitídy, boreliózy, tularémia, leishmanióza, babezióza, dirofilarióza).
Najdôležitejšie infekčné a parazitárne choroby prenosné zo psov na človeka. Preventívne a zdolávacie opatrenia v chovoch psov vo vzťahu k zoonózam.
Infekčné choroby postihujúce nervový systém psov.
Viachostiteľské kokcidiózy psov – charakteristika, rozdelenie (sarkocystóza, toxoplazmóza).
Pásomnice psov – najvýznamnejšie druhy. Echinokokóza a alveokokóza psov a psovitých šeliem, etiológia, epizootológia epidemiológia. Cystická echinokokóza a alveolárna echinokokóza.
Toxokaróza a toxaskarióza, etiológia, vývinový cyklus, klinické príznaky, prevencia. Larva migrans visceralis a larva migrans ocularis.
Choroby tráviaceho systému psov, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy).
Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy).
Infekčné a parazitárne ochorenia kože psov, etiológia, klinické príznaky, diagnostika.
Definícia, predmet, právna úprava a ištitucionalizácia služobnej kynológie ako samostatnej vednej disciplíny.
Miesto a využitie služobnej kynológie v praktickej činnosti štátnych, obecných a súkromných bezpečnostných subjektov.
Kriminalistické skúmanie a kriminalistická identifikácia ľudských pachových stôp metódou pachových konzerv.
Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov v operatívno-pátracej činnosti v pátraní po hľadaných a nezvestných osobách, pri detekcii drog, výbušnín, zbraní, mŕtvol, akcelerátorov horenia, tabaku a bankoviek.
Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov vo verejno-poriadkovej činnosti v hliadkovej službe, v prevencii, v bezpečnostných prehliadkach, v zabezpečení verejného poriadku, ochrane štátnej hranice a výkone strážnej služby.
Zásady teoretického a praktického použitia služobných psov v trestno-procesnej činnosti.
Využitie služobných psov v boji proti zločinu, pri odhaľovaní kriminality a zisťovaní jej páchateľov.
Interpretácia výsledkov činnosti služobných psov v trestnom konaní.
Teória metodológie výcviku služobných psov.
Výkon služobnej kynológie v záchranárskej činnosti psov, v sutinách, pri plošnom vyhľadávaní a vo vyhľadávaní v lavíne.
Metóda mantrailingu a jej využitie v policajnej praxi.
Výkon služobnej kynológie v boji proti terorizmu a extrémizmu.
Bioklimatológia koní a psov.
Základné požiadavky na umiestnenie a držanie psov v domácnostiach a v útulku.
Asanačné opatrenia v chove psov.
Dezinfekčné postupy v chove psov.
Hygiena vody a požiadavky na napájanie zvierat.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: humánno-animálny tím pre intervencie s asistenciou psov. Príprava a posúdenie vhodnosti pre intervencie.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: posúdenie podmienok pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov: analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia pre poskytovanie intervencií, proces a výsledok posúdenia, matica environmentálnej dynamiky.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: personálne, procedurálne a organizačné elementy realizácie intervencií s asistenciou psov v organizácii. Spolupráca humánno-animálneho tímu s ďalšími odborníkmi.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: formulácia cieľov, výber adekvátnej metodiky a evaluácia intervencií s asistenciou psov.
Využitie intervencií s asistenciou psov v psycho/socioterapii (terapeutický vzťah a účinné terapeutické faktory; dynamizácia terapeutického prostredia prítomnosťou zvierat; metodika realizácie; využívanie pomôcok).
Využitie intervencií s asistenciou psov vo fyzioterapii (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok, polohovanie, kombinované činnosti – dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia a ich prvky v intervenciách s asistenciou psov).
Využitie intervencií s asistenciou psov vo vzdelávaní (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok).
Behaviorálna terapia problémového správania koní, princípy a metódy.
Separačná anxieta u koní – definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Agresivita u koní – druhy, príčiny, význam, prejavy, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – klkanie – druhy, definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – headshaking - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – hodinárčenie a chodenie v boxe - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – nadmerné olizovanie, hranie sa s jazykom, žutie dreva a podstielky - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Poruchy sexuálneho a materského správania koní- druhy, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Abnormálne digestívne správanie koní.
Problémové správanie pri pracovnom využití koní - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Evolúcia a domestikácia koňa jej vplyv na správanie domestikovaných koní, význam pre človeka.
Komunikácia a senzorická percepcia koňa.
Ontogenéza koňa - gravidita, pôrod, ranná ontogenéza správania, odstav, typy dospelosti, socializácia a habituácia.
Sociokognitívne schopnosti koní - inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa, testy.
Sociálne správanie kopytníkov - typy skupín a ich zloženie, hierarchia, význam pre prax.
Faktory vplývajúce na temperament koňa, hodnotenie temperamentu koňa - cieľ, typy testov, ich výhody, nevýhody.
Etogram - agonistické správanie kopytníkov.
Výber koňa pre hipoterapiu.
Príprava mladého koňa pre hipoterapiu, základný výcvik.
Špeciálny výcvik, výstroj hipoterapeutického koňa.
Starostlivosť o hipoterapeutického koňa.
Biomechanika pohybu koňa a jazdca.
Liečba koňom v histórii človeka, terminológia hipoterapie.
Indikácie a kontraindikácie hipoterapie.
Pôsobenie hiporehabilitácie.
Korektný sed a výkony v hiporehabilitácii.
Hiporehabilitácia pri periférnych poruchách pohybového systému a DMO.
Praktický prínos hiporehabilitácie - sebauvedomovanie.
Návody na terapeutické plány, najčastejšie chyby hipoterapie.
Športové jazdenie postihnutých.
Pôsobenie pedagogicko-psychologického jazdenia.
Indikácie pedagogicko-psychologického jazdenia.
Pedagogicko-psychologické jazdenie, všeobecná časť.
Hipoterapia v psychiatrii.
Praktické vykonávanie hipoterapie.
Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia koní.
Viachostiteľské kokcidiózy koní – charakteristika, rozdelenie.
Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy).
Ochorenia kože koní, etiológia, klinické príznaky, diagnostika.
Nervové infekcie koní.
Infekcie reprodukčného systému u koní.
Choroby dýchacieho systému koní.
Najdôležitejšie zoonózy koní, preventívne opatrenia.
Ustajňovacie systémy v chove koní.
Asanačné opatrenia v chove koní.
Dezinfekčné postupy v chove koní.
Hygienické aspekty úpravy exkrementov zvierat (psov a koní).
Definícia a charakteristika fyzioterapie. Hlavné úlohy fyzioterapie. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii.
Základné prostriedky fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, klimatoterapia, hydroterapia.
Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo.
Činnosť svalov. Svalová kontrakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov.
Skolióza, chybné držanie tela. Definícia, patogenéza, rozdelenie, základy hodnotenia, možnosti fyzioterapie a hipoterapie.
Najčastejšie poškodenia nervového systému u detí. Detská mozgová obrna. hiporehabilitácia.
Najčastejšie neurologické ochorenia u dospelých. Cievna mozgová príhoda, sclerosis multiplex. Základy fyzioterapie. Možnosti hipoterapie.
Starnutie človeka, rozdelenie ľudského veku, zmeny orgánových systémov vo vyššom veku. Možnosti a limitácie. Kvalita života. Canisterapia a hipoterapia.
Normalita osobnosti, základné pojmy psychopatológie.
Postraumatická stresová porucha (PTSP).
Depresia v individuálnom i spoločenskom kontexte.
Úzkosť a jej prejavy.
Poruchy príjmu potravy.
Spoločenské mýty o samovraždách, prevencia suicidality.
Postoje, ich charakteristika a štruktúra. Formy utvárania a zmien postojov. Postoje človeka ku zvieraťu. Možnosti využitia poznatkov o postojoch vo vzťahu človek zviera.
Sociálno – patologické javy (agresia, nezamestnanosť, závislosť – látková a nelátková, šikanovanie, domáce násilie a pod.) a jeho možné intervencie vo vzťahu človek – zviera.
Sociálna psychológia duševne chorých. Sociálne, psychologické, somatické príčiny vzniku duševných chorôb. Delenie duševných chorôb. Normalita a abnormalita. Možnosti využitia canisterapie a hipoterapie v práci s duševne chorými.
Definícia termínu starnutie, prehľad psychologických teórií starnutia a hlavné faktory a podmienky aktívneho starnutia.
Hlavné telesné zmeny v priebehu starnutia a možnosti kompenzácie a optimalizácie dopadu týchto zmien u seniorov.
Hlavné psychické zmeny v priebehu starnutia a možnosti kompenzácie a optimalizácie dopadu týchto zmien u seniorov.
Význam rodiny a vplyv rodinných vzťahov pre seniora. Hlavné zdroje ťažkostí v rodine a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
Kvalita života seniorov (otázky osamelosti, zmyslu života, subjektívnej spokojnosti) v období starnutia a možnosti priaznivého ovplyvnenia. Komunikácia a práca so seniormi.
Thanatológia - psychologické dimenzie smrti a umierania (potreby umierajúcich), postoje seniorov k smrti, porovnanie funkčných a disfunkčných foriem trúchlenia a možnosti ovplyvnenia s uplatnením vzťahu človek-zviera.
Animoterapia v gerontopsychológii - zásady využitia vzťahu človek-zviera u seniorov, vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniora, výhody a podmienky uplatnenia animoterapie.
ADHD - základné prejavy a poruchy správania.
Alternatívna pedagogika - Waldorfská škola.
Edukácia postihnutých - Autizmus.
Základné metódy psychológie - klasifikácia, opis (testy, dotazníky, experiment, pozorovanie, rozhovor).
Pociťovanie a vnímanie - podnetové prahy, vnímanie hĺbky, času, procesy zhora-dole a naopak.
Pamäť - pamäťové procesy, druhy pamäte podľa rôznych kritérií, amnézia.
Myslenie, usudzovanie - myšlienkové operácie, pojmy.
Emócie - charakteristika, zložky, druhy. Emocionálna inteligencia.
Motivácia - druhy motívov, teórie (Freud, Murray, Maslow).
Osobnosť - prístupy k osobnosti, zložky a ich opis (charakter, temperament, schopnosti), základné typológie.
Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu detstva.
Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu dospievania.
Hlavné vývinové úlohy priebehu jednotlivých období dospelosti (vrátane možných kríz v obdobiach prechodu).
Priebeh a podmienky vytvárania vzťahovej väzby a jej význam. Podstata tohto vzťahu pri vysvetlení vzťahu medzi jedincom a zvieraťom počas života.
Emocionálny vývin a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu.
Vývin socializácie a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu.
Vývin osobnosti v priebehu detstva a dospievania a význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu.
Význam rodiny a rodinných vzťahov vo vývine. Zdroje ťažkostí v rodine s negatívnym dopadom na vývin dieťaťa a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
Vrodené správanie - etologická koncepcia inštinktu, výskum vrodeného správania
Motivácia správania zvierat.
Modifikácia správania skúsenosťami - typy učenia, limity učenia.
Etologická koncepcia stresových reakcií, základné druhy stresov zvierat.
Etologická interpretácia stavu welfare.
Etológia a domestikácia, štádia domestikačného procesu, behaviorálne charakteristiky domestikovaných zvierat.
Sylabus predmetu
Behaviorálna terapia problémového správania psov, princípy a metódy.
Strach a fóbia u psov, definícia, manifestácia, terapia
Anxieta a separačná anxieta u psov, definícia, typické behaviorálne prejavy, terapia.
Stereotypné správanie u psov, etiológia, terapia, prognóza
Agresivita psov, základný koncept, rizikové faktory, kategórie agresivity.
Poruchy eliminačného správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
Poruchy digestívneho správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
Poruchy sexuálneho a materského správania u psov príčiny, terapia, prevencia.
Kognitívna dysfunkcia u psov a poruchy správania s tým spojené.
Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: počiatky liečebného využívania interakcií so zvieratami (prvé snahy o využívanie interakcií so zvieratami k liečebným účelom v staroveku a stredoveku, zmeny v postojoch k zvieratám v novoveku a útlm záujmu o humánno-animálne vzťahy na začiatku 20. storočia). Intervencie s asistenciou psov v 20. a 21. storočí v medzinárodných kontextoch (významné osobnosti a organizácie, výskum).
Historické aspekty intervencií s asistenciou psov: intervencie s asistenciou psov a proces profesionalizácie na Slovensku.
Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória pripútania a koncept sociálnej opory (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: teória sociálneho kapitálu a ekologická perspektíva v sociálnej práci (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
Vybrané teoreticko-metodologické koncepty intervencií s asistenciou psov: bio-psycho-socio-spirituálny model zdravia a hypotéza biofílie (charakteristika, kľúčové aspekty a aplikácia v praxi).
Etické a legislatívne aspekty intervencií s asistenciou psov: etické problémy a etické dilemy, etické rozhodovanie, etické kódexy slovenskej pomáhajúcej praxe ako inšpirácia pre intervencie s asistenciou psov. Etické zásady intervencií s asistenciou psov. Právne predpisy v oblasti intervencií s asistenciou psov. Význam supervízie v pomáhajúcej praxi a jej špecifiká v oblasti intervencií s asistenciou psov.
Welfare psa v kontexte intervencií s asistenciou psov (intervencie s asistenciou psov a stres psa; welfare psa a metodika jeho zisťovania; výber psa vhodného pre intervencie z hľadiska jeho welfare a efektivita humánno-animálneho tímu v týchto kontextoch; odľahčovacie techniky pre psa - masáže a relaxačné aktivity).
Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: príprava psa pre intervencie (vplyv genetických a vrodených vlastností psa, vrodené správanie, limity učenia, vrodená dominancia, motivovateľnosť; procesy socializácie, habituácie a senzitizácie v príprave pre intervencie; meranie kognitívnej a emocionálnej inteligencie; vývinové fázy a ich špecifiká v kontexte výkonu intervencií s asistenciou psov; koncipovanie plánov výchovy a výcviku v kontexte jeho ontogenetických špecifík; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu).
Etologické aspekty intervencií s asistenciou psov: výber psa pre intervencie (kritériá, testovanie, monitoring; testy povahy psov v nadväznosti na ontogenézu jedinca; stanovenie profilu jedinca, metodika výchovy a výcviku; základný stupeň výcviku, špeciálny výcvik psa, retréning, certifikácia a recertifikácia v kontexte intervencií s asistenciou psov; kritické faktory efektivity humánno-animálneho tímu; možnosti a limity zapojenia psa do intervenčného procesu).
Terminológia v oblasti intervencií s asistenciou psov. Intervencie s asistenciou psov vs. canisterapia a pojmoslovie využívané v národných a medzinárodných kontextoch.
Evolúcia a domestikácia psa, rozdiely v správaní medzi vlkom a psom.
Komunikácia a senzorická percepcia psa.
Sociokognitívne schopnosti psov, inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa.
Ontogenéza psa - vývojové fázy, socializácia a habituácia.
Temperament a osobnosť psa, metódy zisťovania.
Etogram psa - agonistické správanie.
Protozoárne choroby tenkého čreva psov (giardióza a izosporóza).
Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia psov (kliešťové encefalitídy, boreliózy, tularémia, leishmanióza, babezióza, dirofilarióza).
Najdôležitejšie infekčné a parazitárne choroby prenosné zo psov na človeka. Preventívne a zdolávacie opatrenia v chovoch psov vo vzťahu k zoonózam.
Infekčné choroby postihujúce nervový systém psov.
Viachostiteľské kokcidiózy psov – charakteristika, rozdelenie (sarkocystóza, toxoplazmóza).
Pásomnice psov – najvýznamnejšie druhy. Echinokokóza a alveokokóza psov a psovitých šeliem, etiológia, epizootológia epidemiológia. Cystická echinokokóza a alveolárna echinokokóza.
Toxokaróza a toxaskarióza, etiológia, vývinový cyklus, klinické príznaky, prevencia. Larva migrans visceralis a larva migrans ocularis.
Choroby tráviaceho systému psov, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy).
Infekčné a parazitárne ochorenia kože psov, etiológia, klinické príznaky, diagnostika.
Bioklimatológia koní a psov.
Základné požiadavky na umiestnenie a držanie psov v domácnostiach a v útulku.
Asanačné opatrenia v chove psov.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: humánno-animálny tím pre intervencie s asistenciou psov. Príprava a posúdenie vhodnosti pre intervencie.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: posúdenie podmienok pre realizáciu programu intervencií s asistenciou psov: analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia pre poskytovanie intervencií, proces a výsledok posúdenia, matica environmentálnej dynamiky.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: personálne, procedurálne a organizačné elementy realizácie intervencií s asistenciou psov v organizácii. Spolupráca humánno-animálneho tímu s ďalšími odborníkmi.
Plánovanie a realizácia intervencií s asistenciou psov: formulácia cieľov, výber adekvátnej metodiky a evaluácia intervencií s asistenciou psov.
Využitie intervencií s asistenciou psov v psycho/socioterapii (terapeutický vzťah a účinné terapeutické faktory; dynamizácia terapeutického prostredia prítomnosťou zvierat; metodika realizácie; využívanie pomôcok).
Využitie intervencií s asistenciou psov vo fyzioterapii (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok, polohovanie, kombinované činnosti – dramatoterapia, arteterapia, biblioterapia a ich prvky v intervenciách s asistenciou psov).
Využitie intervencií s asistenciou psov vo vzdelávaní (príprava humánno-animálneho tímu, metodika realizácie; využívanie pomôcok).
Behaviorálna terapia problémového správania koní, princípy a metódy.
Separačná anxieta u koní – definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Agresivita u koní – druhy, príčiny, význam, prejavy, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – klkanie – druhy, definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – headshaking - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – hodinárčenie a chodenie v boxe - definícia, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Stereotypné správanie koní – nadmerné olizovanie, hranie sa s jazykom, žutie dreva a podstielky - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Poruchy sexuálneho a materského správania koní- druhy, príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Abnormálne digestívne správanie koní.
Problémové správanie pri pracovnom využití koní - príčiny, následky, prevencia, možnosti riešenia.
Evolúcia a domestikácia koňa jej vplyv na správanie domestikovaných koní, význam pre človeka.
Komunikácia a senzorická percepcia koňa.
Ontogenéza koňa - gravidita, pôrod, ranná ontogenéza správania, odstav, typy dospelosti, socializácia a habituácia.
Sociokognitívne schopnosti koní - inteligencia, pamäť, schopnosť učiť sa, testy.
Sociálne správanie kopytníkov - typy skupín a ich zloženie, hierarchia, význam pre prax.
Faktory vplývajúce na temperament koňa, hodnotenie temperamentu koňa - cieľ, typy testov, ich výhody, nevýhody.
Etogram - agonistické správanie kopytníkov.
Výber koňa pre hipoterapiu.
Príprava mladého koňa pre hipoterapiu, základný výcvik.
Špeciálny výcvik, výstroj hipoterapeutického koňa.
Starostlivosť o hipoterapeutického koňa.
Biomechanika pohybu koňa a jazdca.
Liečba koňom v histórii človeka, terminológia hipoterapie.
Indikácie a kontraindikácie hipoterapie.
Pôsobenie hiporehabilitácie.
Korektný sed a výkony v hiporehabilitácii.
Hiporehabilitácia pri periférnych poruchách pohybového systému a DMO.
Praktický prínos hiporehabilitácie - sebauvedomovanie.
Návody na terapeutické plány, najčastejšie chyby hipoterapie.
Športové jazdenie postihnutých.
Pôsobenie pedagogicko-psychologického jazdenia.
Indikácie pedagogicko-psychologického jazdenia.
Pedagogicko-psychologické jazdenie, všeobecná časť.
Hipoterapia v psychiatrii.
Praktické vykonávanie hipoterapie.
Vektormi prenášané infekčné a parazitárne ochorenia koní.
Viachostiteľské kokcidiózy koní – charakteristika, rozdelenie.
Choroby tráviaceho systému koní, najvýznamnejšie infekčné a parazitárne ochorenia (cestodózy a nematódózy).
Ochorenia kože koní, etiológia, klinické príznaky, diagnostika.
Nervové infekcie koní.
Infekcie reprodukčného systému u koní.
Choroby dýchacieho systému koní.
Najdôležitejšie zoonózy koní, preventívne opatrenia.
Ustajňovacie systémy v chove koní.
Asanačné opatrenia v chove koní.
Hygienické aspekty úpravy exkrementov zvierat (psov a koní).
Definícia a charakteristika fyzioterapie. Hlavné úlohy fyzioterapie. Rozdelenie základných metodík vo fyzioterapii.
Základné prostriedky fyzikálnej liečby. Pohybová liečba, elektroterapia, magnetoterapia, sonoterapia, fototerapia, klimatoterapia, hydroterapia.
Reakcie organizmu na fyzikálne podnety. Nervová, cievna a humorálna regulácia. Termoregulácia a reakcie organizmu na teplo.
Činnosť svalov. Svalová kontrakcia, mechanizmy. Svalové syndrómy. Regulácia činnosti svalov.
Skolióza, chybné držanie tela. Definícia, patogenéza, rozdelenie, základy hodnotenia, možnosti fyzioterapie a hipoterapie.
Najčastejšie poškodenia nervového systému u detí. Detská mozgová obrna. hiporehabilitácia.
Najčastejšie neurologické ochorenia u dospelých. Cievna mozgová príhoda, sclerosis multiplex. Základy fyzioterapie. Možnosti hipoterapie.
Starnutie človeka, rozdelenie ľudského veku, zmeny orgánových systémov vo vyššom veku. Možnosti a limitácie. Kvalita života. Canisterapia a hipoterapia.
Koncepcia normality (základné vymedzenie, kritéria normality, kritéria abnormality). Prehľad klinických metódy v psychológii (pozorovanie, rozhovor) ich výhody a nevýhody. Možnosti využitia korelátov týchto metód v animoterapeutickej praxi.
Psychogénna etiológia psychických porúch – vymedzenie; konflikt, frustrácia, deprivácia a trauma ako psychogénne etiologické premenné.
Úzkosť a jej prejavy – charakteristika úzkosti na základe zážitkovej, poznávacej, motivačnej, expresívnej a neurovegetatívnej zložky. Prejavy a znaky úzkosti u klienta pri hipoterapii alebo canisterapii.
Stres a všeobecný adaptačný syndróm – základná definícia, popis modelu zvládania stresu, copingové stratégie.
Depresia - symptómy depresívnej epizódy, všeobecné zásady animoterapeutickej práce s depresívnym klientom.
Psychoterapia - indikácie a kontraindikácie psychoterapie. Podobnosti a odlišnosti pri indikáciách a kontraindikáciách animoterapie.
Sociálne poznávanie - determinanty formovania dojmu, chyby osobného vnímania. Stereotypy, predsudky a diskriminácia.
Sociálna komunikácia. Konflikty. Chápanie komunikácie v sociálnej psychológii. Druhy sociálnej komunikácie. Neverbálna a verbálna komunikácia (špecifičnosť a druhy). Vymedzenie pojmu konflikt. Druhy konfliktov. Riešenie konfliktu.
Postoje a ich zmena - povaha a vnútorná štruktúra postojov. Vzťahy postoj-správanie. Persuázia. Zdroj informácie, obsah informácie, informačný kanál, faktory prijímateľa informácie.
Malé sociálne skupiny a skupinové vplyvy - vymedzenie a typy malých sociálnych skupín. Skupinová štruktúra a kompozícia skupiny. Vývoj skupiny. Socializácia jedinca v skupine. Sociálna facilitácia. Sociálne zaháľanie.
Agresívne a prosociálne správanie - vymedzenie pojmov. Typy a teórie agresie. Situačné, biologické, osobné faktory agresie. Prečo, kedy a komu pomáhame.
Definícia pojmu starnutie, popis hlavných faktorov a podmienok aktívneho starnutia, prehľad hlavných telesných a psychických zmien v priebehu starnutia.
Porovnajte prirodzené a inštitucionálne prostredie seniorov, definujte v čom spočívajú ich integračné ťažkosti a popíšte možnosti ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
Adaptačné ťažkostí u seniorov (problémy adaptácie na starnutie) a možnosti priaznivého ovplyvnenia a efektívneho zvládania záťažových situácií seniormi.
Význam rodiny a vplyv rodinných vzťahov pre seniora. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
Kvalita života seniorov - otázky osamelosti, zmyslu života, subjektívnej spokojnosti a možnosti priaznivého ovplyvnenia. Zásady efektívnej komunikácie pri práci so seniormi.
Intervencie s asistenciou zvierat v gerontopsychológii - základné zásady využitia vzťahu človek-zviera u seniorov, vplyv zvierat na fyzický a psychický stav seniora, výhody a podmienky uplatnenia intervencií s asistenciou zvierat.
Základná terminológia pedagogiky (kategórie a pojmy). Vymedzenie významu pedagogiky (jej prínos pre klienta) v rámci canisterapie a hipoterapie.
Klienti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami – zdravotne znevýhodnení (fyzicky, psychicky) – charakteristika jednotlivých postihnutí a syndrómov, práca s týmto typom klientov.
Diagnostikovanie a autodiagnostikovanie v práci terapeuta – charakteristika a funkcie.
Alternatívne koncepcie v edukácii (Montessori, Waldorf).
Základné psychologické smery - Funkcionalistická psychológia, Behaviorizmus (teória Charlesa Darwina a jeho vplyv na psychológiu, základná charakteristika funkcionalistickej a behaviorálnej psychológie, predmet a ciele skúmania, predstavitelia).
Základné psychologické smery - Gestalt psychológia, Psychonalýza, Humanistická psychológia - základná charakteristika, predmet a ciele skúmania, predstavitelia.
Pociťovanie, vnímanie, pozornosť – podnetové prahy, druhy pocitov, organizácia vnemového poľa, rozpoznávanie objektov, vnímanie vzdialenosti, pohybu a času, druhy a vlastnosti pozornosti, poruchy a diagnostika pozornosti.
Pamäť a učenie – fázy pamäti, teórie zabúdania, druhy pamäti, poruchy pamäti, základné druhy učenie, klasické a operantné podmieňovanie.
Myslenie, jazyk a reč – druhy myslenia, myšlienkové operácie, vlastnosti jazyka, vzťah medzi rečou, jazykom a myslením.
Emócie a motivácia – základná charakteristika, funkcia a zložky emócií, teórie emócií, 4 okruhy ľudských motívov, teórie motivácie, teórie potrieb (Freud, Murray, Maslow).
Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu detstva.
Hlavné vývinové úlohy a optimálne podmienky vývinu v priebehu dospievania.
Hlavné vývinové úlohy priebehu jednotlivých období dospelosti (vrátane možných kríz v obdobiach prechodu).
Vysvetlite priebeh a podmienky vytvárania vzťahovej väzby a jej význam. Aplikujte podstatu tohto vzťahu pri vysvetlení vzťahu medzi jedincom a zvieraťom počas života.
Popíšte sociálno-emocionálny vývin dieťaťa a vysvetlite význam vzťahu jedinca k zvieraťu v jeho priebehu.
Vysvetlite význam rodiny a rodinných vzťahov vo vývine. Popíšte hlavné zdroje ťažkostí v rodine s negatívnym dopadom na vývin dieťaťa a možnosti ich ovplyvnenia prostredníctvom vzťahu človek-zviera.
Podmienky na absolvovanie predmetu
Záverečné hodnotenie:
Štátna skúška
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU
  slovenský   
 
Hodnotenie predmetu
Celkový počet hodnotených študentov: 128
ABCDEFX
33.5925.013.289.380.00.016.412.34
 
Dátum poslednej zmeny: 10.07.2023
Schválil: Garant Prof. MVDr. Jana Kottferová, PhD.
Skip to content