Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: | |
Forma výučby: | Prednáška / Cvičenie |
Rozsah výučby: | Týždenný: 2 / 2 - Za obdobie štúdia: 26 / 26 (odporúčaný, v hodinách) |
Metóda štúdia: | prezenčná |
Podmieňujúce a nadväzujúce predmety | |
Žiadne | |
Vyučujúci | |
Prednášajúci: | |
Cvičiaci: | |
Skúšajúci: | |
Garant: | |
PODMIENKY NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
Rozhodujúcou podmienkou pre úspešné absolvovanie predmetu je aktívna 100 %-ná účasť na cvičeniach. Študentovi môžu chýbať maximálne tri cvičenia za semester, z toho jedno môže vynechať bez náhrady, ostatné si musí nahradiť. Forma náhrady je spravidla vypracovanie seminárnej práce formou literárneho prehľadu z danej vymeškanej oblasti. Skúška je udelená na základe hodnotenia získaných vedomostí (v rozsahu A-E). | |
Výsledky vzdelávania | |
Študent absolvovaním predmetu získava základné vedomosti z ekológie a environmentalisky, súvisiace s výkonom profesie. |
|
Stručná osnova predmetu | |
Základy environmentálnej výchovy a jej význam. Základné ekologické faktory prostredia a ich charakteristika. Vplyv priemyselnej a potravinárskej výroby na kvalitu ekosystému. Charakteristika abiotického prostredia a biocenózy. Predácia, predátori, parazitizmus a vzájomné vzťahy. Charakteristika vzdušného prostredia z pohľadu ekológie. Charakteristika vodného prostredia z pohľadu ekológie. Charakteristika pôdneho prostredia z pohľadu ekológie. Spôsoby ničenia škodcov a ich hodnotenie z pohľadu ekológie. Základné typy potravových reťazcov a potravné pyramídy. Starostlivosť o životné prostredie a environmentálna výchova. Odovzdávanie seminárnych prác a zápočet. |
|
Sylabus predmetu | |
Úvod do problematiky, základy environmentálnej výchovy, vymedzenie základných pojmov. Vzťahy medzi organizmom a prostredím. Podnety a zdroje prostredia a ich vplyv na rastlinnú a živočíšnu ríšu. Atmosféra, hydrosféra, pedosféra. Charakteristika ekosystémov, lesný, lúčny a poľný ekosystém, vodný ekosystém, biomy. Teória a prax environmentálnej výchovy. Metódy tvorivého riešenia problémov v environmentálnej výchove. Interakcia prostredia, vnútrodruhová a medzidruhová konkurencia. Predácia a predátori. Parazitizmus a choroba. Rozmanitosť parazitov, polymorfizmus a genetická zmena u parazitov a ich hostiteľov Populácia – hustota, veková štruktúra, rast, potenciál, rozptyl a populačná dynamika. Mutalizmus z pohľadu ekológie. Praktická regulácia početnosti, ničenie škodcov, používané metódy a ich hodnotenie z ekologického pohľadu. Poľnohospodárska produkcia a ekologické poľnohospodárstvo. Potravinový reťazec, potravinová sieť. Podstata a typy potravinových reťazcov. Ochrana prírody. Zákon o ochrane prírody, národné parky, chránené územia, medzinárodná legislatíva (CITES, Červená kniha ohrozených druhov) Prostredie človeka, jeho spoločenský význam a hodnota a jeho vplyv na zdravie ľudí. |
|
Odporúčaná literatúra | |
1. Miňo, Igor et al. Základy ekológie a aplikovaná ekológia pre študentov UVLF v Košiciach: Učebný text pre študijné programy VVL, HP, BKaP, CanHip a Farmácia 2. Townsend, Begon, Harper; Základy ekológie, Univerzita Palackého Olomouc, 2010 |
|
Podmienky na absolvovanie predmetu | |
Podmienky na absolvovanie predmetu: Rozhodujúcou podmienkou pre úspešné absolvovanie predmetu je aktívna 100 %-ná účasť na cvičeniach. Študentovi môžu chýbať maximálne tri cvičenia za semester, z toho jedno môže vynechať bez náhrady, ostatné si musí nahradiť. Forma náhrady je spravidla vypracovanie seminárnej práce formou literárneho prehľadu z danej vymeškanej oblasti. Skúška je udelená na základe hodnotenia získaných vedomostí (v rozsahu A-E). Záverečné hodnotenie: skúška A B C D E FX 91-100% 81-90% 71-80% 61-70% 51-60% 50% a menej
| |
JAZYK, KTORÉHO ZNALOSŤ JE POTREBNÁ NA ABSOLVOVANIE PREDMETU | |
slovenský |
Hodnotenie predmetu | |||||
Celkový počet hodnotených študentov: 1376 | |||||
A | B | C | D | E | FX |
35.1 | 29.22 | 24.42 | 7.63 | 3.27 | 0.36 |
Dátum poslednej zmeny: 22.11.2022 | |||||
Schválil: Garant Prof. MVDr. Jozef Nagy, PhD. |