doc. Mgr. Monika Hricová, PhD.

Dátum poslednej aktualizácie: 23. 10. 2023

I. Základné údaje
I.1 Priezvisko Hricová
I.2 Meno Monika
I.3 Tituly doc. Mgr. , PhD.
I.4 Rok narodenia 1986
I.5 Názov pracoviska Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
I.6 Adresa pracoviska Komenského 73, 041 81 Košice, Slovenská republika
I.7 Pracovné zaradenie docent
I.8 E-mailová adresa monika.hricova@upjs.sk
I.9 Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18582
I.10 Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole veterinárske lekárstvo
I.11 ORCID iD 3 https://orcid.org/0000-0001-9873-5475
3 Nepovinná položka.

II. Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
II.a Názov vysokej školy alebo inštitúcie II.b Rok II.c Odbor a program
II.1 VŠ vzdelanie prvého stupňa
II.2 VŠ vzdelanie druhého stupňa Filozofická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave 2009 Psychológia
II.3 VŠ vzdelanie tretieho stupňa Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2012 Sociálna psychológia a psychológia práce
II.4 Titul docent Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2020 Sociálna psychológia a psychológia práce
II.5 Titul profesor
II.6 Titul DrSc.

III. Súčasné a predchádzajúce zamestnania
III.a Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b Inštitúcia III.c Časové vymedzenie
docent Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta, Katedra psychológie 2020 doteraz
psychológ, poradca Linka detskej dôvery 2014 2015
odborný asistent Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta, Katedra psychológie 2012 2020
asistent predmetu Univerzita veterinárneho lekárstva a farmácie v Košiciach, odbor hipoterapia a canisterapia 2012 2015
psychológ - iný zdravotnícky pracovník Univerzitná nemocnica L. Pasteura v Košiciach, Klinika otorinolaryngológie a chirurgie hlavy a krku 2011 2021

IV. Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností
IV.a Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b Názov inštitúcie IV.c Rok
Kurz Základy krízovej intervencie; Krízová intervencia II Centrum pre rodiny Kvapka 2021
Kurz Práca s psychoterapeutickými kartami Inštitút osobného rozvoja 2019
Certifikovaný výcvik Psychoterapia biofeedback a neurofeedback; KBT u detského klienta ABC inštitút kognitévno-behaviorálnej psychoterapie 2015
Kurzy používania špecifických psychodiagnostických testov pre deti a dospelých: Baumtest; Kresba rodiny; Woodcock-Johnson® IV inteligence Test Person, iné 2014

V. Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole
V.1. Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a Názov profilového predmetu V.1.b Študijný program V.1.c Stupeň V.1.d Študijný odbor

V.2. Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku 4
V.2.a Študijný program V.2.b Stupeň V.2.d Študijný odbor
4 Podľa čl. 6 odsek 4 Štandardov pre študijný program.

V.3. Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.3.a Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania V.3.b Študijný odbor, ku ktorému je priradený

V.4. Prehľad vedených záverečných prác
V.4.a Bakalárske (prvý stupeň) V.4.b Diplomové (druhý stupeň) V.4.c Dizertačné (tretí stupeň)
V.4.1 Počet aktuálne vedených prác 2 4 1
V.4.2 Počet obhájených prác 24 31 0

V.5. Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a Názov predmetu V.5.b Študijný program V.5.c Stupeň V.5.d Študijný odbor
Porovnávacia psychológiavzťah človek - zviera a jeho využitie v canisterapii a hipoterapii denná forma slovenský jazykprvýveterinárske lekárstvo
Základy klinickej psychológievzťah človek - zviera a jeho využitie v canisterapii a hipoterapii denná forma slovenský jazykprvýveterinárske lekárstvo
Porovnávacia psychológiavzťah človek - zviera a jeho využitie v canisterapii a hipoterapii externá forma slovenský jazykprvýveterinárske lekárstvo
Základy klinickej psychológievzťah človek - zviera a jeho využitie v canisterapii a hipoterapii externá forma slovenský jazykprvýveterinárske lekárstvo

VI. Prehľad výsledkov tvorivej činnosti
VI.1. Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a Celkovo VI.1.b Za posledných šesť rokov
VI.1.1 Počet výstupov tvorivej činnosti 60 25
VI.1.2 Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus 12 9
VI.1.3 Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti 90 73
VI.1.4 Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti 29 27
VI.1.5 Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni 1 1

VI.2. Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti 5
1. Sebaregulácia pri dosahovaní cieľov v oblasti zdravia / Hricová, Monika [Autor, 100%] , vyd. – Košice (Slovensko) : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2017. – 122 s. – ISBN 978-80-8152-566-7 (Vedecké monografie vydané v domácich vydavateľstvách)
2. Vavricová, M. (2013). Contemporary trends in coping with stress research. Československá psychologie, 57, 2, 134-143.WOS CC; SCOPUS; CCC IF = 0.20, Q3
3. Coping strategies and social environment of patients with sudden hearing loss / Hricová, Monika [Autor, 100%]. – DOI 10.5114/hpr.2018.75122. – WOS CC In: Health Psychology Report [textový dokument (print)] . – ISSN 2353-4184. – ISSN (online) 2353-5571. – Roč. 6, č. 3 (2018), s. 216-221. IF = 0.25, Q3
4. Overenie psychometrických vlastností slovenskej verzie dotazníka PSS-10 (Perceived Stress Scale) na súbore pomáhajúcich profesionálov/ Ráczová, Beáta; Hricová, Monika; Lovašová, Soňa. – WOS CC; SCOPUS ; CCC In: Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi. – Praha: Akademie věd České republiky. Psychologický ústav AV ČR. – ISSN 0009-062X. – ISSN (online) 1804-6436. – Roč. 62, č. 6 (2018), s. 552-564, IF = 0.20, Q3
5. A multi-country test of brief reappraisal interventions on emotions during the COVID-19 pandemic / Wang, Ke et al...Hricová, Monika - DOI 10.1038/s41562-021-01173-x. – WOS CC ; SCOPUS ; CCC In: Nature Human Behaviour [elektronický dokument] . – Londýn (Veľká Británia) : Springer Nature. – ISSN (online) 2397-3374. – Roč. 5, č. 8 (2021), s. 1089-1110 [online], IF = 3.43, Q1
5 Maximálne päť najvýznamnejších výstupov, ak je VUPCH prílohou žiadosti.

VI.3. Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov 6
1. Perceived stress and burnout: The mediating role of self-care and job satisfaction as preventive factors in helping professions / Hricová, Monika [Autor, 40%] ; Nezkusilová, Jana [Autor, 40%] ; Ráczová, Beáta [Autor, 20%]. – DOI 10.5708/EJMH.15.2020.1.1. – WOS CC ; SCOPUS In: European Journal of Mental Health [textový dokument (print)] [elektronický dokument] . ISSN 1788-4934. – ISSN (online) 1788-7119. – 15,1 (2020), p. 3-22. F= 0,18; Q4
2. Sebaregulácia a dodržiavanie zdravotných odporúčaní/Hricová Monika, 2016. In: Československá psychologie, 60, 5, 500-509. ISSN 0009-062X WOS CC; SCOPUS ; CCC, IF = 0.20, Q3
3. Verification of psychometric properties of the Slovak version of the PSS-10 questionnaire (Perceived Stress Scale) on the sample of helping professionals. / Ráczová, Beáta; Hricová, Monika; Lovašová, Soňa. – WOS CC; SCOPUS ; CCC In: Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi. – Praha: Akademie věd České republiky. Psychologický ústav AV ČR. – ISSN 0009-062X. – ISSN (online) 1804-6436. – Roč. 62, č. 6 (2018), s. 552-564, IF = 0.20, Q3
4. Coping strategies and social environment of patients with sudden hearing loss / Hricová, Monika [Autor, 100%]. – DOI 10.5114/hpr.2018.75122. – WOS CC In: Health Psychology Report [textový dokument (print)] . – ISSN 2353-4184. – ISSN (online) 2353-5571. – . 6, 3 (2018), p. 216-221, IF = 0.25, Q3
5. Psychometrické hodnotenie a prvotná validácia slovenskej verzie škály úpravy cieľov (GAS)/ Ráczová, Beáta; Kačmár, Pavol; Hricová, Monika] – DOI 10.31577/SP.2021.01.816. – WOS CC ; SCOPUS ; CCC In: Studia Psychologica - International journal for research and theory in psychological sciences = Časopis pre základný výskum a teóriu v psychologických vedách. – Bratislava: SAP, Bratislava: SAV. Centrum spoločenských a psychologických vied. Ústav experimentálnej psychológie, Bratislava: Slovenská akadémia vied. Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. – ISSN 0039-3320. – ISSN (online) 2585-8815. – Roč. 63, č. 1 (2021), s. 94-109, IF = 0.63, Q3
6 Maximálne päť najvýznamnejších výstupov za ostatných šesť rokov, ak je VUPCH prílohou žiadosti.

VI.4. Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti 7
1. Ráczová, B., Hricová, M., Lovašová. S. (2018). Overenie psychometrických vlastností slovenskej verzie dotazníka PSS-10 (Perceived Stress Scale) na súbore pomáhajúcich profesionálov. In: Československá psychologie : časopis pro psychologickou teorii a praxi=Czechoslovak psychology. - ISSN 0009-062X. - Roč. 62, č. 6 (2018), s. 552-564. Ohlas: GAVUROVÁ, Beáta - IVANKOVÁ, Viera - RIGELSKÝ, Martin. Relationships between perceived stress, depression and alcohol use disorders in university students during the covid-19 pandemic: A socio-economic dimension. In International journal of environmental research and public health, 2020, 17(2).1-25. Registrované v: WOS.
2. Hricová, M., Lovašová, S. (2018). Stress, secondary trauma and burnout - risk characteristics in helping professions. In: AD ALTA : journal of interdisciplinary research, ISSN 1804-7890. - Roč. 8, č. 2 (2018), s. 161-165. Ohlas: GLEASON, Brett - WOOD, Chris - TENG, Roy. Wellness and Burnout in Human Services Literature: A Content Analysis of the Journal of Human Services. In Journal of Human Services, 2019, 39,1, 31-72.
3. Lovaš, L., Hricová, M. (2015) Sebaregulácia a vykonávané aktivity v oblasti starostlivosti o seba. Človek a spoločnosť: internetový časopis pre pôvodné teoretické a výskumné štúdie z oblasti spoločenských vied [elektronický zdroj]. - ISSN 1335-3608. - Roč. 18, č. 1 (2015), s. 26-32. Ohlas: HOSOVA, D., DUCHOVICOVA, J. Self-Regulation of Pedagogy Students. In New Perspectives in Science Education, 8th Edition. Florence, Italy MAR 21-22, 2019, s. 119-124.
4. Hricová, M. (2018). Coping strategies and social environment of patients with sudden hearing loss In: Health Psychology Report. - ISSN 2353-4184. - Roč. 6, č. 3 (2018), s. 216-221. - DOI 10.5114/hpr.2018.7512. Ohlas: RAGIN, Deborah - KEENAN, Julian Paul. Handbook of Research Methods in Health Psychology. Routledge, 2020. 470 s. ISBN 9781138595330.
5. Vavricová, M. (2013). Súčasné trendy vo výskume zvládania stresu/Contemporary trends in coping with stress research. In: Československá psychologie. - ISSN 0009-062X. - Roč. LVII, č. 2 (2013), s. 134-143. Ohlas: KRUZHKOVA, Olga, V. et al. Coping with cosmogenic threat on the example of students living in the territory of a meteorite fall. In Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal-Siberian Journal of Psychology, 2016, iss. 59, p. 45-61.
7 Maximálne päť najvýznamnejších ohlasov, ak je VUPCH prílohou žiadosti.

VI.5. Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov 8
1. Registračné číslo projektu: APVV-19-0284 Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Názov projektu: Faktory výberu a dosahovania dlhodobých cieľov u mladých ľudí v období prechodu do dospelosti. Obdobie realizácie projektu: 07/2020 – 06/2024, postavenie v projekte: spoluriešiteľ. Stručná charakteristika projektu: Hlavným cieľom projektu je preskúmanie cieľového zamerania a plánovania budúcnosti mladých ľudí vo veku od 20 do 30 rokov. Výsledkom by malo byť identifikovanie dlhodobých cieľov a stav plánovania v oblasti vývinových úloh. Vzhľadom na deklarovanú nestabilitu, ako charakteristiku sledovaného vývinového obdobia, plánujeme zistiť, či dochádza k zmene cieľov, variabilite cieľových charakteristík a či dochádza k odsunu dosahovania vývinových úloh na neskoršie obdobie. Tento cieľ je špecifikovaný prostredníctvom nasledovných cieľov: zistiť aktuálny stav plánovania budúcnosti formou preskúmania dlhodobých cieľov mladých ľudí v období od 20 do 30 rokov; preskúmať stabilitu cieľových predstáv a motivačných a sebaregulačných súvislosti dosahovania cieľov v danom vekovom období; zistiť význam individuálnych rozdielov v na cieľ zameranom správaní vo vývinových cieľoch v období prechodu do dospelosti, a to ako pri ich stanovovaní, tak dosahovaní. Aktuálnosť výskumu je daná využitím súčasných prístupov a metód výskumu cieľov objasniť dynamiku motivačno-sebaregulačných súvislostí na cieľ orientovaného správania v danom vekovom období.
2. Registračné číslo projektu: VEGA 1/0853/21 Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied. Názov projektu: Špecifiká prechodu do dospelosti v kontexte cieľov a vybraných osobnostných premenných a ich dopad na subjektívnu pohodu mladých dospelých. Obdobie realizácie projektu: od 01/2021, postavenie v projekte: spoluriešiteľ. Stručná charakteristika projektu: Cieľom predkladaného projektu je preskúmať špecifické znaky obdobia prechodu do dospelosti, a to z hľadiska osobných cieľov a na cieľ orientovaného správania. Projekt nadväzuje na úspešne ukončený projekt VEGA Procesy sebaregulácie v dosahovaní distálnych cieľov a využiť získané poznatky o úlohe cieľových charakteristík (dôležitosť, dosiahnuteľnosť, cieľový pokrok a motivácia) v procese formovania osobných cieľov a to v špecifických podmienkach vynárajúcej sa dospelosti. S ohľadom na aktuálne trendy vo výskume je zámerom projektu preskúmať súvislosti medzi osobnými cieľmi a formovaním identity a vybranými individuálnymi charakteristikami mladých ľudí (optimizmus, nádej, intolerancia neistoty) a objasniť ich dopad na subjektívnu pohodu. Tieto ciele projektu budú sledované prostredníctvom prierezových a longitudinálnych výskumov, ktoré umožňujú aj sledovanie vývinových zmien.
3. Registračné číslo projektu: VEGA 1/0748/19 Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied. Názov projektu: Charakteristiky rozhodovania a kríza v procese dosahovania cieľov. Obdobie realizácie projektu: 01/2018 - 12/2021, postavenie v projekte: spoluriešiteľ. Stručná charakteristika projektu: Projekt bol zameraný na úlohu vybraných charakteristík rozhodovania, charakteristík cieľov a motivácie pri objavení sa prekážok ohrozujúcich dosiahnutie cieľa a následnom vzniku krízy v dosahovaní cieľov (akčná kríza). Projekt má za cieľ skúmať, ktoré spôsoby rozhodovania (operacionalizované ako rozhodovacie štýly) v interakcii s motiváciou (vnútorná/vonkajšia, priblíženie/vyhnutie) a charakteristikami cieľov (napr. záväzok dosiahnuť cieľ, vnímaná náročnosť cieľa, cieľová sebaúčinnosť, vynaložené úsilie, progres) súvisia s akčnou krízou. Tento cieľ projektu bol dosahovaný v rámci krossekčných, ako aj longitudinálnych výskumov, ktoré umožnili aj sledovanie časových zmien, prípadne kauzálnych vzťahov.
4. APVV 14-0921 Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Názov projektu: Starostlivosť o seba ako faktor vyrovnávania sa s negatívnymi dôsledkami vykonávania pomáhajúcich profesií. Obdobie realizácie projektu: 07/2015 – 06/2019. Postavenie v projekte: spoluriešiteľ. Stručná charakteristika projektu: Základným cieľom projektu bolo overiť predpoklad, podľa ktorého je starostlivosť o seba prediktorom prežívania negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií. Na tento cieľ nadväzovalo overenie predpokladu možnosti eliminácie negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií zmenou starostlivosti o seba ľudí vykonávajúcich pomáhajúce profesie. Súčasťou overovania uvedených hypotéz bolo zisťovanie aktuálneho stavu starostlivosti o seba ľudí vykonávajúcich pomáhajúce profesie v zariadeniach sociálnej starostlivosti a súčasného výskytu negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií, ako je prežívanie stresu, vyhorenie, trauma v zastúpení, nespokojnosť s vykonávanou prácou. Výsledkom boli overené dotazníky na zisťovanie starostlivosti o seba u pomáhajúcich profesií, získanie poznatkov týkajúcich sa uvedených otázok a príprava intervenčných programov zameraných na zmenu starostlivosti o seba a následne na elimináciu negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií. Intervenčné programy boli poskytnuté zariadeniam sociálnej starostlivosti.
5. VEGA 1/0924/15 Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied. Názov projektu: Procesy sebaregulácie v dosahovaní distálnych cieľov. Obdobie realizácie projektu: 01/2015 – 12/2017. Postavenie v projekte: spoluriešiteľ. Stručná charakteristika projektu: Kľúčovou otázkou projektu bolo zistenie predikčnej sily a vzájomných vzťahov premenných ovplyvňujúcich dosahovanie distálnych cieľov v kontexte sebaregulácie (všeobecne a vo vybraných oblastiach). Zo širokej problematiky dosahovania distálnych cieľov bolo predmetom výskumu zotrvávanie v smerovaní k cieľu, rezistencia voči rušivým vplyvom a problematika zmeny cieľov, vrátane vyrovnávania sa s nedosiahnuteľnými cieľmi. Východiskom bola analýza riešenia danej problematiky prostredníctvom súčasných teórií a modelov sebaregulácie a sebakontroly. Zotrvávanie v smerovaní k cieľu, rezistencia voči rušivým vplyvom a zmeny cieľov budú predmetom empirických výskumov aj vo vývinových súvislostiach, v prípadoch zdravotných problémov a ohrozenia života a vo vzťahu k virtuálnej realite.
8 Maximálne päť najvýznamnejších projektov, ak je VUPCH prílohou žiadosti. Okrem názvu a stučnej charakteristiky projektu sa uvádza druh účasti (v slovenskom aj anglickom jazyku), ak je možné, hyperlink na projekt a jeho výstupy a ohlasy.

VII. Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností 9
VII.a Aktivita, funkcia VII.b Názov inštitúcie, grémia VII.c Časové vymedzenia pôsobenia
vedúci katedry Katedra psychológie, Filozofická fakulta, Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach 2023 doteraz
členstvo v medzinárodnej organizácii podporujúcej rozvoj aktuálneho výskumu v psychológii Psychological Science Accelerator: A Distributed Laboratory Network Psychological Science Accelerator A Distributed Laboratory Network 2019 doteraz
členstvo v medzinárodnej organizácii podporujúcej rozvoj výskumu v psychológii zdravia EHPS – European Health Psychology Society EHPS – European Health Psychology Society 2019 doteraz
expert na tvorbu predmetu Klinická psychológia pre odbor Hipoterapia a canisterapia Univerzita veterinárneho lekárstva a farmácie v Košiciach, odbor Hipoterapia a canisterapia 2014 2015
člen Výkonného výboru Slovenskej psychologickej spoločnosti Slovenská psychologická spoločnosť 2013 doteraz
tajomník Katedra psychológie, Filozofická fakulta, Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach 2013 2021
9 Napr. akademické funkcie, členstvá v redakčných radách a vo vedeckých, odborných a profesijných spoločnostiach.

VIII. Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore
VIII.a Názov inštitúcie VIII.b Sídlo inštitúcie VIII.c Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)

IX. Iné relevantné skutočnosti 10
IX.a Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou
Recenzná činnosť pre karentované a indexované časopisy: Psychiatry Research; European Journal of Mental Health, Cognitive psychology, European journal for psychology students - vedecky redaktor viacerých knižných publikácií - recenzná činnosť pre grantovú agentúru VEGA .
10 Maximálne 1800 znakov, ak je VUPCH prílohou žiadosti.
Skip to content